Jakich funkcjonalności nie ma Woocommerce w wersji bezpłatnej? Jak je zdobyć?

Woocommerce jest systemem do budowania sklepu internetowego na WordPressie (jest wtyczką do WordPressa), ale w swojej podstawowej, bezpłatnej wersji nie ma wielu funkcjonalności, które mogą być potrzebne w Twoim sklepie. Zobacz, czego mu brakuje.

W tym wpisie skupię się na funkcjonalnościach typowo sklepowych, a nie ogólno-stronowych jak zabezpieczenia przed włamaniami. O tym drugim napiszę innym razem.

Woocommerce jako sklep internetowy – czego mu brakuje?

Jeśli nie znasz Woocommerce, przeczytaj o nim wpis. Będzie świetnym uzupełnieniem niniejszego artykułu.

Woocommerce nie ma integracji z szybkimi płatnościami

Chcesz mieć w swoim sklepie PayU albo Przelwy24? Bez dodatkowej wtyczki nic z tego nie wyjdzie. Na szczęście, systemy do szybkich płatności oferują bezpłatne wtyczki do WordPressa/Woocommerce, które możesz zainstalować w swoim sklepie. Nie mają one zwykle wielu funkcjonalności, ale do podstawowego wprowadzenia szybkich płatności – wystarczą.

Na przykład PayU oferuje tę wtyczkę do WordPressa.

Woocommerce nie posiada wbudowanej integracji z kurierami

No i masz – druga dość podstawowa funkcjonalność, a Woocommerce w bezpłatnej wersji jej nie posiada. Tu z pomocą znów przychodzą wtyczki, ale dobierz sobie je do dostawcy, którego wybrałeś. Trzeba szukać w Google np. „inpost woocommerce”.

Woocommerce nie potrafi wystawiać automatycznych faktur/rachunków

To znaczy: wysyła klientowi sklepu maila z podsumowaniem zakupu, ale do systemu CRM musisz ten zakup wprowadzić ręcznie. Jeśli masz małą sprzedaż, takie rozwiązanie może wystarczyć, ale przy większych liczbach klientów przydałoby się ten proces zautomatyzować.  Na przykład system inFakt można zintegrować z Woocommerce za pomocą wtyczki od WPdesk.

Woocommerce nie oferuje sam w sobie filtrowania produktów w kategoriach

O, takiego:

filtrowanie produktów w sklepie internetowym na bazie Woocommerce

Są do tego wtyczki, nawet bezpłatne. W sklepie przedstawionym na powyższym screenie użyliśmy wtyczki Advanced AJAX Product Filters.

Optymalizacja SEO kategorii sklepowych i produktów

Sama wtyczka nie wystarczy, żeby zrobić dobrą optymalizację SEO sklepu internetowego, ale od wtyczki można zacząć, bo Woo nie posiada wbudowanych funkcjonalności tego typu. Najpopularniejsza wtyczka do SEO w WordPressie – Yoast SEO – świetnie współpracuje z Woocommerce. Instalujemy.

Edycja maili systemowych – tylko podstawowa treść

Gdy internauta robi zakupy w Twoim sklepie – dostaje potwierdzenie na maila. Problem (nieduży) w tym, że nie możesz łatwo zmienić treści tych maili, bo Woo w wersji bezpłatnej na to nie pozwala. Rozwiązaniem jest wtyczka albo napisanie tego w kodzie.

I tu raczej poleciłbym to drugie rozwiązanie, zwłaszcza, jeśli zlecasz stworzenie sklepu internetowego. Dlaczego? Bo im więcej wtyczek, tym bardziej obciążasz serwer, a to wpływa na szybkość działania sklepu. W tym wpisie pisałem, dlaczego ważna jest przynajmniej przyzwoita szybkość działania serwisu internetowego.

A zmiana treści maili przez programistę to w sumie dość nieduża praca. A nawet można się pokusić o zbudowanie prościutkiego edytora treści tych maili, żebyś w przyszłości mógł/mogła je zmieniać samodzielnie. To trochę więcej pracy – ale jaki sklep będzie elastyczny!

Wtyczki do tego nie polecę, bo robię to zawsze w kodzie. Ale są, nawet chyba bezpłatne.

Liczenie kosztów przesyłki na podstawie koszyka

Woocommerce tego nie potrafi sam z siebie. Znów go trzeba wspomóc dodatkiem. Niestety, ale tu znów niczego nie polecę, bo jeszcze się nie przekonałem do jednego rozwiązania – póki co testujemy różne i sprawdzamy, które z nich są lepsze a które gorsze.

Informacja o ciasteczkach

Tu przydaje się na przykład wtyczka Cookie Notice for GDPR od warszawskich producentów wtyczek Digital Factory.

Slajder na stronie głównej

Okej, to nie jest najważniejsza funkcjonalność w sklepie internetowym. Co więcej, istnieją badania, które mówią, żeby raczej slajderów unikać (tylko teraz nie mogę znaleźć).

Mimo to, wielu naszych klientów chciało mieć taki slajder, jako jedną z form informowania klientów o nowościach w ofercie.

No i niestety – slajdera w Woocommerce też nie ma. Możesz wykorzystać bezpłatny Smart Slider (który posiada płatne, opcjonalne dodatki, na przykład szablony slajdów) albo najbardziej znany i rozbudowany Slider Revolution, który jest chyba ciężki (chyba, bo dawno nie używałem), a także rozbudowany więc i dość trudny w obsłudze i nie wiem, czy koniecznie trzeba go mieć.

Podsumowanie

Jak widzisz, Woocommerce’owi w wersji bezpłatnej kilku funkcjonalności brakuje. Bez dodatkowych wtyczek (częściowo płatnych), zbudujesz tylko najprostszy sklep internetowy, nie do końca wygodny dla klientów.

Dodaj komentarz

Strony i reszta