Czytelne znaczy dobre (i wiarygodne!)

„Czytelne znaczy dobre” – taki tytuł ma artykuł, który został opublikowany w „Charakterach” w marcu 2003 roku (gdy go pierwszy raz czytałem, miałem 16 lat ;)). Artykuł ten jest tłumaczeniem z miesięcznika Psychologist i w oryginalnej wersji można go znaleźć na stronie internetowej Charakterów nie można go już nigdzie znaleźć. Zacytuję jego ciekawy fragment artykułu: Jak się okazuje, nawet tak banalne elementy jak czcionka, którą napiszemy tekst, wpływają na to, jak […]

„Czytelne znaczy dobre” – taki tytuł ma artykuł, który został opublikowany w „Charakterach” w marcu 2003 roku (gdy go pierwszy raz czytałem, miałem 16 lat ;)). Artykuł ten jest tłumaczeniem z miesięcznika Psychologist i w oryginalnej wersji można go znaleźć na stronie internetowej Charakterów nie można go już nigdzie znaleźć.

Zacytuję jego ciekawy fragment artykułu:

Przyjrzyjmy się przykładowi zamieszczonemu na Rysunku 1.

Rysunek 1.

Przedstawia on dwie identyczne w treści instrukcje ćwiczenia zapisane różnymi czcionkami. W zależności od kroju czcionki uczestnicy eksperymentu inaczej oceniali trudność ćwiczenia [podkreślenie moje – M.K.].

W przypadku instrukcji wydrukowanej czcionką Arial uznali, że opisane ćwiczenie zajmie średnio 8,2 minuty. To samo ćwiczenie opisane czcionką trudną do odczytania miało zająć – według uczestników badania – aż 15,1 minuty. Badani myśleli też, że ćwiczenie opisane w czytelny sposób będzie przebiegać szybciej niż ćwiczenie zapisane mniej czytelnym drukiem. W efekcie badani byli bardziej skłonni podjąć się codziennego wykonywania ćwiczenia, gdy instrukcja była napisana czcionką łatwą do odczytania. Najwyraźniej osoby czytające opis potraktowały trudność jego odczytania jako wskaźnik trudności samego ćwiczenia. Jeśli zatem chcemy zachęcić ludzi do zmiany zachowania, ważne, aby instrukcje te były nie tylko jasne i zrozumiałe, ale również łatwe do przeczytania [podkreślenie moje – M.K.],

„Czytelne znaczy dobre”, Charaktery

Jak się okazuje, nawet tak banalne elementy jak czcionka, którą napiszemy tekst, wpływają na to, jak zostanie odebrana treść.

Dlaczego tak się dzieje? Chodzi o coś więcej niż o czytelną czcionkę. Jak piszą autorzy artykułu, decydująca okazuje się tu tak zwana płynność przetwarzania informacji.

Płynność przetwarzania informacji – jak wpływa na wiarygodność?

Każda informacja, która do nas dociera (na przykład treść ćwiczeń w opisanym przed chwilą eksperymencie) jest przez nasz mózg przetwarzana (duh!). Sęk w tym, że przetwarza on nie tylko treść, czyli na przykład znaczenie czytanych słów. Jak mogliśmy się dowiedzieć, mózg zwraca też uwagę na to, czy informacja jest łatwa w odbiorze czy nie. I tu pojawiają się same ciekawe informacje, które nas będą interesowały.

Wypunktuję:

  • mózg łatwiej przetwarza jedne informacje od innych
  • bodźce łatwe do przetworzenia odbieramy także jako dobre, prawdziwe, ładne, wiarygodne. Dokładnie odwrotnie jest z bodźcami trudnymi do przetworzenia – wydają nam się one nieprawdziwe (np. informacja) lub brzydkie
  • jeśli mózg uzna, że jakiś bodziec (np. informacja) wydaje mu się znany, obdarza go większym zaufaniem. Rzeczy, które uznajemy za obce, nie budzą naszego zaufania
  • bardziej lubimy rzeczy/osoby/zjawiska, itp. które znamy – są one łatwiejsze do przetworzenia dla naszych mózgów
  • możemy wpłynąć na to, jak łatwo dany bodziec będzie przetwarzany. Eksperyment z cytowanego fragmentu pokazał to wyraźnie: zmiana czcionki spowodowała zwiększenie czytelności (łatwości przetwarzania) tekstu, co spowodowało, że osoby badane uznały ćwiczenie za łatwiejsze niż w przypadku opisania ćwiczenia czcionką nieczytelną

Krótko mówiąc, jeśli treść jest czytelna (łatwa do przetworzenia dla mózgu), obdarzamy ją większym zaufaniem.

Podsumowując,

Twoja oferta będzie bardziej wiarygodna, jeśli zaprezentujesz ją w czytelny sposób.

Od 2010 roku tworzy strony internetowe jako freelancer. W latach 2020-2024 pracował w software house'ach jako front-end developer z WordPressem. Współzałożyciel marki Strony i reszta.

autor posta: Michał Krawczykowski