Czy promować firmę na facebookowym fanpage’u czy może stworzyć firmową stronę www? Fanpage, choć wielu mikro firmom może wystarczyć, nie daje możliwości reklamowych, które daje strona www. Zobacz, jakie przewagi ma strona www.
Fanpage jest za darmo, ale czy na pewno?
Oczywiście, za firmowy fanpage nie musimy Facebookowi płacić, ale odpowiedz sobie na pytanie:
Czy wolisz narzędzie darmowe i mniej skuteczne, czy może płatne – ale dające Twojej firmie większe zarobki?
Na tym właśnie polega główna różnica między fanpejdżem (lub dowolnym innym profilem w dowolnym serwisie społecznościowym) a firmową stroną www czy sklepem internetowym – strona, choć droższa w stworzeniu i utrzymaniu, może skuteczniej reklamować Twoją firmę w internecie.
Fanpage jest za darmo. A ile kosztuje strona www i sklep internetowy?
Nie istnieje jeden cennik stworzenia stron czy sklepów internetowych. Roczne utrzymanie ich też może się różnić.
Ceny stron internetowych zaczynają się już od… około 300 złotych rocznie – za stronę z kreatora.
Przeczytaj też: Kreatory stron www – jeden ze sposobów na stworzenie strony www
Jak więc widzisz, to wcale nie jest tak, że strona czy sklep musi kosztować jakieś niebotyczne kwoty. Oczywiście – im więcej kosztuje, tym zwykle jest wyższej jakości, ale już nawet prosty serwis internetowy da Ci większe możliwości niż fanpage na Facebooku.
Zalety strony internetowej/sklepu internetowego, których nie daje fanpage
Oto kilka możliwości, które da Ci posiadanie firmowej strony internetowej.
Masz dowolnie dużo miejsca na opisanie swojej oferty
Czy Ty też tak masz, że na fanpejdżach firm nie możesz znaleźć informacji, które Cię interesują? Niektórzy mówią: Jeśli ktoś będzie zainteresowany, to zadzwoni i się zapyta. Niestety, nie do końca tak jest.
Internauci często nie chcą się kontaktować z firmą, zanim nie zbiorą interesujących ich informacji. Czy wiesz, że nawet relatywnie skomplikowaną rzecz, jaką są sklepy internetowe, internauci wolą często omawiać z nami przez email? Telefonicznie byłoby szybciej, ale i tak są osoby, które, mając zapłacić za sklep np. 2000 złotych, ustalają szczegóły tego sklepu emailowo 🙂 Muszę ich wtedy nakłaniać do rozmowy „na siłę” – żebyśmy porządnie omówili szczegóły zlecenia!
Tak dzieje się w wielu branżach. A dzieje się z różnych powodów:
- z braku czasu na dodzwanianie się do firmy
- z braku zaufania do firmy („będą mi wciskać”)
- z obawy, że internauta nie wie, o co zapytać
- albo po prostu: firma A nie pokazuje na stronie konkretnych informacji, ale robi to firma B – więc idę do firmy B
Strona internetowa daje Ci możliwość opisania nawet najdrobniejszych detali Twojej oferty, bo to Ty decydujesz o tym, jakie informacje i w jakiej ilości mają się na niej znaleźć, a nie Facebook.
Strona www/sklep internetowy „wyłapie” większy ruch z wyszukiwarki Google
Zauważyłeś, że prawie wszystkie wyniki wyszukiwania to strony internetowe, blogi i sklepy, a nie fanpejdże z Facebooka?
Dzieje się tak prostego powodu: stronę/sklep możesz zoptymalizować w taki sposób, żeby wyświetlały się wyżej w Google (tzw. optymalizacja SEO), a także dodatkowo je pozycjonować w wyszukiwarce – co już niemal gwarantuje wzrost pozycji.
Fanpage ma dużo mniejszy potencjał pod tym względem – nie masz wpływu na to, jak dobrze jest zoptymalizowany, bo o tym decyduje Facebook. Masz bardzo ograniczony wpływ na to, jak dużo treści umieścisz na fanpejdżu, a ilość i jakość treści też przekłada się na wyższe pozycje w wyszukiwarce Google.
Mówiąc krótko: reklamując firmę tylko za pomocą fajpejdża, utrudniasz swojej firmie reklamowanie się w wynikach wyszukiwania Google.
Możesz stworzyć dowolne strony lądowania i zwiększyć skuteczność swojej reklamy
Strony lądowania (nazywane z angielskiego landing page) to specjalny rodzaj stron, które mogą zwiększyć skuteczność Twojej kampanii reklamowej w internecie. O stronach lądowania pisałem już w tym wpisie.
Strona www czy sklep internetowy dają Ci w zasadzie nieograniczoną możliwość tworzenia stron lądowania, a Facebook – w zasadzie żadnej.
Nie uzależniasz swojego biznesu od algorytmu Facebooka
To argument, który nie wygląda jak coś ważnego – ale tylko na pierwszy rzut oka.
Wiesz na pewno, że:
- Facebook modyfikuje swoje algorytmy i z roku na rok trzeba coraz więcej płacić mu za reklamę, żeby posty na fanpejdżu docierały do fanów
- jeśli naruszysz regulamin Facebooka – możesz dostać karę w postaci bana (czasowej blokady konta) albo Twój fanpage może zostać całkowicie usunięty
Podsumowując: budując biznes w oparciu tylko o Facebooka – nie masz wpływu na to, czy jutro dalej będziesz mieć „swój” fanpage. Napisałem „swój” w nawiasie, bo to nie jest Twój fanpage – to fanpage Facebooka, tylko jest Ci on – że tak to nazwę – dzierżawiony. I tak naprawdę nie masz wiele do powiedzenia.
Czy chcesz uzależniać przyszłość swojej firmy od czynników, na które nie masz nawet najmniejszego wpływu?
Możesz wstawić dowolne funkcjonalności, niezależnie od Facebooka
Czasami jedna prosta funkcjonalność jest czymś, co może zwiększyć liczbę klientów Twojej firmy.
Optymalizacja SEO, zapis na newsletter, wyskakujący popup, formularz kontaktowy, statystyki oglądalności – to tylko najprostsze narzędzia, jakie możesz mieć na własnej stronie czy sklepie, a na Facebooku – nie. Mogą one zwiększać sprzedaż w Twojej firmie, więc warto użyć choćby kilku z nich.
Przeczytaj też: Jak newsletter pomoże Ci znaleźć klientów
Minusy posiadania strony www, których nie ma fanpage?
Cena
Stronę trzeba najpierw stworzyć, a potem utrzymać. A im większe masz wobec niej wymagania, tym droższe będzie jedno i drugie.
Choć z drugiej strony, jak już pisałem, bardzo prostą stronę www możesz stworzyć za nieduże pieniądze – i już korzystać z wielu możliwości, jakich nie daje fanpage.
Dbanie o działanie serwisu (strony lub sklepu)
Początkujący właściciele często tego nie wiedzą, ale o stronę lub sklep na własnym hostingu trzeba co jakiś czas dbać. Inaczej padnie ofiarą np. infekcji wirusowej – a to może sprawić, że serwis po prostu przestanie działać.
Inaczej jest w przypadku stron zbudowanych w kreatorze albo sklepów internetowych zbudowanych za pomocą platformy sklepowej – o nie dba właściciel kreatora albo platformy, więc Ty nie musisz się zajmować technicznymi szczegółami.
…ale tak naprawdę to nie są minusy
To tak, jakby powiedzieć, że minusem posiadania restauracji jest konieczność posiadania lokalu – to jest po prostu wpisane w taką działalność, a nie wada. Jeśli chcesz robić reklamę w internecie, to w to jest wpisane posiadanie serwisu internetowego (choćby małego) i dbanie o niego.
Podsumowanie
Własna strona firmowa czy sklep internetowy dają Ci dużo większe możliwości reklamowe i sprawiają, że „jesteś na swoim” – nikt Ci nie powie, jak masz działać i czego Ci nie wolno. Fanpage na Facebooku lub w innym serwisie społecznościowym może służyć jako narzędzie reklamowe, ale raczej tylko na początek, ponieważ jest dość mocno ograniczający. Nie bez powodu większość (wszystkie?) sprawnie działających firm posiada własny serwis.