Jak promować lokalną firmę? Czy internet się do tego nadaje? A jeśli nie, to od czego zacząć reklamę? W tym wpisie pokażę Ci kilka pomysłów na rozpoczęcie kampanii reklamowej dla lokalnych biznesów.
Spis treści wpisu
Czy internauci szukają tego, co oferujesz? Gdzie szukają?
Zanim zaczniemy reklamować stronę www lokalnie, zastanówmy się:
- czy potencjalni klienci wiedzą, że mogą kupić to, co oferujesz
- czy potencjalni klienci chcą tego, co oferujesz (chcą kategorii produktów/usług, które oferujesz)
Jeśli masz na przykład szkołę językową uczącą języka angielskiego, to można założyć, że na pewno ktoś w Twoim mieście szuka tego typu usług.
Jeśli natomiast prowadzisz np. restaurację tajską w małej miejscowości – potencjalni klienci mogą w ogóle nie zdawać sobie sprawy z tego, że taka restauracja istnieje w ich okolicy. Nie spodziewają się jej, więc nie szukają.
Przeczytaj też: Jak reklamować firmę w internecie? Działająca procedura
W każdej z tych dwóch sytuacji zajmiemy się inną formą reklamy w internecie:
- jeśli potencjalni klienci szukają lokalnie Twojej kategorii usług/produktów – wtedy wystarczy do nich wyjść, pokazać się tam, gdzie szukają
- jeśli natomiast potencjalni klienci z okolicy nie szukają Twojej kategorii produktów – wtedy musimy inaczej ich poinformować, że Twoja oferta istnieje. Musimy zbudować świadomość Twojej oferty na lokalnym rynku
Jak promować lokalną firmę gdy internauci aktywnie szukają tego, co oferujesz
Jest kilka miejsc, w których internauci szukają lokalnie tego, co ich interesuje. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze z nich. Warto zauważyć, że poniższa lista nie ma ambicji ostatecznie wyczerpywać tematu ;).
Google Mapy
Jeśli Twoja firma związana jest z konkretną lokalizacją, potencjalni klienci prawdopodobnie szukają jej na Mapach Google. Chcą wiedzieć, gdzie w ich okolicy istnieje firma, która sprzeda im to, czego oczekują.
Firmy na mapie pojawiają się w dwóch miejscach:
- w „zwykłych” wynikach wyszukiwania – gdy Google uzna, że internautę interesuje fraza lokalna.
- na samej Mapie – im bardziej internauta przybliży widok, tym więcej firm widzi.
Dobra informacja dla Ciebie: dodanie firmy do Map Google jest zupełnie bezpłatne. Zacznij od założenia profilu w Google Moja Firma, a potem wypełnij ten profil, a następnie dbaj o jego rozwój. W innym artykule omówimy, jak rozwijać profil w Google Maps/Google Moja Firma, aby zdobywał dla Twojej firmy więcej klientów.
Wyniki wyszukiwania Google, w tym tzw. długi ogon
Czy jest jeszcze ktoś, kto nie szuka usług i towarów w Google? Raczej nie – a dla Twojej firmy oznacza to, że Twoja firmowa strona lub sklep internetowy powinny się pojawiać w organicznych wynikach wyszukiwania.
Tyle tylko, że to się zwykle nie wydarzy samo. Zwykle jest więcej firm, które chcą pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania niż miejsca w pierwszej dziesiątce tych wyników 😉 Dlatego aby tam zaistnieć, trzeba zrobić przynajmniej jedną, a najczęściej obie te rzeczy:
- zoptymalizować stronę/sklep internetowy (optymalizacja SEO)
- wypozycjonować stronę/sklep
Przeczytaj też: Pozycjonowanie w Google, czyli reklama strony www w organicznych wynikach wyszukiwania
A co to jest ten długi ogon? Jak go wykorzystać do lokalnej reklamy strony www?
Długi ogon to frazy mało popularne, ale występujące w takiej ilości, że mogą wygenerować Ci więcej ruchu niż frazy popularne. Tak, to kiepska definicja, więc na przykładzie:
Jeśli masz szkołę językową w Poznaniu, to na jakie frazy chciałbyś się pojawiać w Google? Pewnie na frazy:
- język angielski Poznań
- język niemiecki Poznań
- szkoła językowa Poznań
- itd.
Pewnie takie frazy by Cię interesowały, prawda?
Możemy się spodziewać, że te frazy są wyszukiwane w Google relatywnie często, dlatego każda szkoła językowa myśli o nich w pierwszej kolejności – więc są pewnie relatywnie drogie.
Ale są też frazy niszowe, wpisywane rzadko, na przykład:
- szkoła językowa ucząca mówienia Poznań
- język angielski dla dorosłych w weekendy Poznań
- język chiński poziom zaawansowany native speaker Poznań
Wymyśliłem te frazy dla tego przykładu, ale wyglądają na prawdopodobne.
Dlaczego miałbyś się nimi interesować, skoro każda z nich jest wyszukiwana rzadko? Z trzech powodów:
- bo zwykle każda z nich jest dużo mniej konkurencyjna niż frazy „główne”, czyli wypozycjonowanie reklama (np. pozycjonowanie) jest tańsza
- bo internauta dokładnie Ci mówi, czego potrzebuje i od razu może trafić do oferty dopasowanej do niego, a to zwiększa tzw. konwersję, czyli więcej osób kupi
- bo fraz z długiego ogona jest zwykle dużo, przez co potrafią generować na stronie większy ruch niż frazy popularne
Aby skorzystać z dobrodziejstwa fraz z długiego ogona w reklamie lokalnej, trzeba:
- odpowiednio zbudować stronę www/sklep internetowy, mówiąc w skrócie: umieścić więcej treści, odpowiednio zoptymalizowanej
- większych ogólną „moc” domeny za pomocą pozycjonowania, czasem choćby lekkiego
Google Ads (dawniej Google Adwords)
Google Ads to reklamy sponsorowane wyświetlane nad wynikami organicznymi w wyszukiwarce:
W tym systemie płacisz za kliknięcia lub wyświetlenia w Twoje reklamy. Sporym plusem reklam płatnych w porównaniu z wynikami organicznymi jest fakt, że kampanię linków sponsorowanych możesz uruchomić dość szybko.
Dobrze przygotowana strona www
W większości powyższych form reklamy lokalnej będziesz potrzebować strony internetowej lub sklepu, czyli, ogólnie mówiąc, jakiegoś własnego miejsca w sieci.
Co prawda, do Google Maps możesz dodać swoją firmę nawet, gdy nie masz strony www, ale w praktyce to rozwiązanie jest nie do końca dobre, choćby dlatego, że na własnej stronie www będziesz mieć większe możliwości.
Jeśli chcesz reklamować firmę lokalnie, własna strona www pomoże Ci:
- zaistnieć w organicznych wynikach wyszukiwania Google – ponieważ możesz ją pozycjonować
- zdobyć ruch z fraz długoogonkowych przez odpowiednie zbudowanie własnego serwisu i pozycjonowanie go
- reklamować się w Google Ads
- umieścić więcej informacji niż na wizytówce firmy w Mapach
Jak widzisz, w reklamie lokalnej strona bardzo się przydaje.
Przeczytaj też: Jak stworzyć stronę internetową dla firmy
Jak reklamować firmę lokalnie, gdy internauci nie szukają tego, czego oferujesz
Jak już pisałem, może być tak, że internauci z Twojego miasta/okolicy nie szukają tego, co oferujesz. W takim przypadku musisz wyjść do nich tam, gdzie są. Musisz pokazać im, że jesteś. Jak to zrobić?
Lokalna reklama na Facebooku
Facebook jest świetnym miejscem do reklamowania lokalnych firm, ponieważ wie, gdzie znajdują się jego użytkownicy. Możesz więc targetować reklamy na osoby, które znajdują się dokładnie tam, gdzie Ci zależy.
Wydarzenie na Facebooku w reklamie lokalnej
Jedną z form kampanii reklamowej na Facebooku może być stworzenie wydarzenia, którym zdobędziesz uwagę potencjalnych klientów z okolicy. Od małych, kameralnych eventów na kilkanaście osób po duże, kilkuset osobowe wydarzenia – jeśli zaproponujesz coś, co zainteresuje potencjalnych klientów, możesz liczyć na odzew i na to, że rzeczywiście pojawią się na Twoim wydarzeniu.
Tradycyjne ulotki/plakaty
Ulotki potrafią nadal działać. Są też relatywnie tanie do wyprodukowania i dystrybucji, a do tego możesz dokładnie kontrolować:
- koszt kampanii – Ty decydujesz, ile ulotek rozdasz w następnym miesiącu
- skuteczność ulotkowej kampanii reklamowej – stara sztuczka z niedużym kodem rabatowym innym dla każdego z obszarów, w jakich rozniosłeś ulotki. Klient dzwoni/przychodzi do firmy, podaje kod – już wiesz, z którego rejonu do Ciebie trafił. W ten sposób możesz łatwo ocenić, gdzie reklamować firmę za pomocą ulotek, a gdzie taka reklama jest mniej opłacalna
Pracowałem kiedyś w szkole językowej, w której ulotki były jedną z głównych form reklamy. Działały nieźle; choć nie robiliśmy dokładnego mierzenia ich skuteczności, to była ona widoczna gołym okiem: gdy tylko ktoś rozniósł trochę ulotek (zwykle na koniec lata), od razu pojawiali się w szkole klienci chętni do zapisania się na zajęcia.
A koszt takiej kampanii? Nieduży, bo ulotki były kserowane z jednego wzorca. Taka najprostsza forma reklamy jaką możesz sobie wyobrazić! 🙂
Szyld widoczny z daleka
Czasami w skutecznej reklamie przeszkadzają bardzo podstawowe rzeczy. Jeśli Twojej firmy nie widać z ulicy, a do tego nikt jej (jej kategorii) nie szuka – to w jaki sposób potencjalny klient ma do Ciebie trafić?
Jasne, im większe szyldy, tym droższe. Ale przecież jeśli zaoszczędzisz na szyldzie, ale to sprawi, że nikt Twojej firmy nie zauważy, to ostatecznie dużo na tym tracisz, a nie oszczędzasz, prawda?
Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten wpis podsunął Ci kilka pomysłów na to, jak reklamować firmę lokalnie. Jak widzisz, w dużej mierze możesz wykorzystać Internet, ale dobrze, jeśli się do niego nie ograniczysz. Źródła klientów trzeba zdywersyfikować, bo nigdy nie wiesz, kiedy Twój obecny kanał reklamowy zmieni zasady gry – i nikt Cię o zdanie nie zapyta.