Jak reklamować firmę w internecie? Działająca procedura

Autor:Michał Krawczykowski

Zanim zastanowimy się jak reklamować firmę w internecie (Facebook, Google Ads, pozycjonowanie, itp.), musisz zdać sobie sprawę z realiów w dzisiejszym internecie. A realia są takie: jeśli po prostu „rzucisz” zimny ruch na swoją firmową stronę, to zdecydowana większość internautów nie kupi – po prostu sobie pójdą. A Ty stracisz znaczną część budżetu/wysiłku reklamowego. Jak reklamować firmę w internecie, żeby zyskiwać zamiast tracić?

Skuteczna reklama w internecie to nie tylko generowanie ruchu na stronie

Jeśli czytasz ten artykuł, to pewnie szukasz sposobów na to, żeby internauci wchodzili na Twoją firmową stronę lub sklep internetowy.

Ale przecież tak naprawdę nie chodzi Ci o samą reklamę, tylko o sprzedaż. Nie chodzi o to, żeby w Twoim serwisie był duży ruch, tylko żeby ludzie kupowali.

A ruch to nie to samo co klienci.

Nie chodzi o to, żeby w Twoim serwisie był duży ruch, tylko żeby ludzie kupowali.

Problem nie w tym, jak promować stronę/sklep w internecie, bo na to mamy mnóstwo możliwości: od reklamy w Google (Google Ads i pozycjonowanie) przez serwisy takie jak Facebook i jego bardzo potężny system reklamowy po wysyłkę mailingów po mailingi czy inne reklamy w zewnętrznych serwisach.

Problem w tym, że nie wystarczy po prostu wygenerować ruchu. Gdyby to było takie proste, to każda firma, która ma ofertę (czyli każda firma ;)), nie mogłaby się opędzić od klientów.

Ruch na stronie to jeszcze nie klient.

Większość internautów opuści Twój serwis nic nie kupując

Każda firma ma ten sam problem: większość odwiedzających nie kupuje. To normalne i załóż, że w Twoim przypadku też tak będzie.

poziom konwersji według raportu Mensis
Taką informację znalazłem w raporcie Konwersja w ecommerce 2019 wydanym przez Mensis.pl

Konwersja, czyli procent osób, które wykonały pożądaną przez nas akcję, na przykład kupiły produkt.

Niewielu internautów kupuje:

Żeby reklama była skuteczniejsza, zapewnij sobie kontakt z internautami na dłużej

To, co możesz zrobić, to sprawić, żeby jak najmniej osób opuszczało Twoją stronę czy sklep. A jak to zrobić?

Zapewnić sobie dłuższy, wielokrotny kontakt z potencjalnymi klientami. Dążyć do wielokrotnego pokazywania oferty, zamiast robić to tylko jeden raz.

Większość klientów nie kupi od Ciebie od razu, przy pierwszym zobaczeniu oferty. Dlatego musisz im pokazywać ofertę wielokrotnie:

Więcej klientów:

Czym różnią się te dwie powyższe sytuacje? Gdzie jest różnica?

Różnica jest w Twoim serwisie – w tym, co robisz gdy internauci do Ciebie przyjdą. Czy puszczasz ich wolno, czy może robisz wszystko, żeby zatrzymać ich na dłużej.

To od Twojego serwisu (sklepu internetowego/bloga/strony www) zależy w dużej mierze skuteczność Twojej kampanii reklamowej.

I od jakości ruchu, który generujesz, ale to temat na inny wpis. Możesz mieć dużo ruchu, ale mogą to być osoby zupełnie niezainteresowane kupnem.

Co możesz zrobić, żeby internauci zostali na dłużej i w końcu kupili?

Oto kilka pomysłów na zatrzymanie internautów na dłużej i zwiększenie skuteczności reklamy.

Buduj własną listę emailową

To, według mnie, najlepsze co możesz zrobić dla swojej firmy. Własna lista e-mailowa (nie kupiona od kogoś, tylko zbudowana samodzielnie), może stać się nawet Twoim głównym źródłem klientów.

Zobacz, jak własna lista może Ci pomóc:

  • zapewniasz sobie wielokrotny kontakt z potencjalnymi klientami – jak już wspomnieliśmy, większość z nas nie kupuje od razu. Ale mając czyjś email możesz przypominać mu o swojej ofercie, edukować, proponować dodatkowe towary lub usługi (i wiele więcej)
  • uniezależnisz się od zmian w algorytmach Google, Facebooka i innych serwisów. Weźmy takie zasięgi postów na Facebooku. Z roku na rok spadają, a to oznacza, że bezpłatne prowadzenie firmowego fanpage’a przestaje dawać efekty w postaci klientów. Facebookiem rządzi ktoś inny i nie masz wpływu na to, co się tam dzieje. A jeśli masz własną listę z potencjalnymi i obecnymi klientami – masz własne „źródełko”, z którego „czerpiesz” klientów
  • email daje jedną z najwyższych konwersji wśród różnych kanałów reklamowych:
konwersja a kanał pozyskiwania
Współczynnik konwersji według kanału pozyskiwania, źródło: raport Konwersja w ecommerce 2019, Mensis.pl (direct to bezpośrednie wejścia na stronę, Organic to ruch z Google – pozycjonowanie – a Referral to ruch pochodzący z innego serwisu, tak zwane odesłania (gdy np. bloger poleci Twój produkt).

Budowanie listy emailowej nawet za darmo

Co ciekawe, budowanie listy na stronie/sklepie internetowym może być bezpłatne lub niedrogie, zwłaszcza na początku, gdy dopiero zaczynasz.

Jeśli chcesz budować listę emailową, musisz odpowiedzieć sobie na takie pytania jak:

  • jak zachęcić internautów do zapisu na listę? A może zaproponować za zapis jakąś dodatkową wartość?
  • jak zbierać emaile, żeby to było skuteczne? Gdzie umieszczać formularz zapisu? Jak często go wyświetlać?
  • jak zbudować stronę firmową/sklep/bloga, aby skuteczniej budował listę emailową?

Na te i inne pytania odpowiem w innych artykułach, jeśli interesuje Cię ta tematyka – zapisz się na nasz newsletter (widzisz? ;)).

Retargeting lub remarketing

To kolejny sposób na to, żeby internauta o Tobie nie zapomniał. Skoro musi zobaczyć ofertę kilkakrotnie zanim kupi – no to mu ją pokazujmy.

Retargeting to „reklamy, które za Tobą chodzą”. To reklamy, które pokazują np. laptopa, którego ostatnio oglądałaś w sklepie internetowym.

Co jeszcze ciekawsze, remarketing możesz wykorzystać w bardziej zaawansowany sposób: na przykład przypominając się internautom, którzy dodali produkty do koszyka w Twoim sklepie internetowym, ale nie złożyli zamówienia. Być może tylko coś odciągnęło ich uwagę – więc przyppomnijmy im, że w koszyku czekają produkty, które możesz wysłać już dzisiaj. Niech reklama tych produktów chodzi za internautami w wielu serwisach, nie tylko w Twoim.

Remarketing w Google Ads i na Facebooku

Dwa najpopularniejsze systemy remarketingowe znajdziesz w Google Ads i na Facebooku. Facebook pozwala podłączyć do Twojego serwisu internetowego tzw. piksel Facebooka, dzięki któremu serwis będzie podążał za Twoimi odwiedzającymi. I później będzie mógł wyświetlić im Twoje reklamy.

Google Ads działa dokładnie tak samo, tylko reklamy nie pojawiają się na Facebooku, tylko na różnych stronach internetowych, które umieszczają banery z guglowego systemu reklamowego.

Remarketing można też połączyć z listą emailową, ale o tym napiszę innym razem.

Jak reklamować firmę w internecie?

Wiesz już, że kampania reklamowa jest skuteczniejsza gdy zadbasz o dłuższy kontakt z internautami zamiast po prostu pozwolić im sobie pójść.

Przejdźmy więc teraz do kanałów reklamowych, czyli odpowiedzi na tytułowe pytanie: jak reklamować firmę w internecie?

Poniżej znajdziesz kilka pomysłów:

Google Ads (dawniej: Google Adwords)

Reklamy systemu Google Ads pojawiają się przede wszystkim na samej górze wyników wyszukiwania w wyszukiwarce:

przykładowe reklamy Google Ads

Mapy Google

Jeśli prowadzisz firmę lokalną, obecność Twojej firmy w Mapach jest obowiązkowa. Możesz od razu i bezpłatnie dodać swoją działalność do Google Moja Firma, a potem nauczyć się, jak odpowiednio skonfigurować profil.

wyniki z Map Google wyświetlane w wyszukiwarce

Wyszukiwarka pokazuje najlepsze wyniki z mapy w wynikach wyszukiwania. Jeśli odpowiednio zadbasz o swój profil, może się on również wyświetlać przy takiej mapie.

Możesz też wypromować swój wpis ma mapie za pomocą wcześniej wspomnianego systemu reklamowego Google Ads.

Pozycjonowanie strony/sklepu w Google i SEO

Pozycjonowanie to sztuczne podnoszenie pozycji, na jakich Twój serwis wyświetla się internautom. W uproszczeniu, im wyżej się pojawia, na tym większy ruch możesz liczyć.

Pozycjonowanie nie jest proste w 2019 roku, ponieważ wyszukiwarka Google „broni się” przed sztucznym manipulowaniem wynikami wyszukiwania. Ale jeśli przyjmiesz bardziej długoterminową strategię promocji serwisu, może się okazać, że bardzo dobrze na tym wyjdziesz – bo pozycje serwisu w Google z czasem wzrosną – i ruch z wyszukiwarki w Twoim serwisie również wzrośnie.

Uwaga! Pozycjonowanie to nie to samo co SEO. SEO (ang. search engine optimization) to optymalizowanie budowy serwisu internetowego (sklepu, strony, bloga), a pozycjonowanie to działania podejmowane już po optymalizacji SEO – przede wszystkim zdobywanie linków do tego serwisu.

Inaczej mówiąc, SEO wykonujesz przede wszystkim w trakcie budowania strony internetowej (albo jako końcowy etap tych prac), pozycjonowanie – po jej zbudowaniu.

O pozycjonowaniu i SEO będę więcej pisał w innych artykułach – jeśli Cię to interesuje, zapisz się na nasz newsletter.

Chcesz lepiej poznać kanały reklamowe w internecie? Zapisz się na nasz newsletter

Będziemy pisać o pozycjonowaniu, SEO, reklamach w Google i na Facebooku i wielu innych

Reklama na Facebooku

Wspomniany już system reklamy pozwala na świetne targetowanie reklam. Możesz na przykład:

  • wyświetlać reklamy tylko internautom, którzy byli na Twojej stronie internetowej
  • reklamować się tylko wśród osób, które są zainteresowane tym, co oferujesz
  • wyświetlać banery tylko osobom, które otworzyły konkretną podstronę Twojego serwisu (np. konkretny artykuł lub kategorię produktów w sklepie)
  • i wiele więcej

Allegro i inne serwisy, w których internauci już szukają towarów

Możesz też promować się w różnych serwisach, w których już znajdują się Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj tylko o tym, że każdy serwis rządzi się swoimi prawami i trzeba nauczyć się jak z niego korzystać, aby było to skuteczne. Zwykle nie wystarczy po prostu być w danym serwisie.

Artykuł gościnny

Artykuł na blogu lub w serwisie tematycznym może zdobyć dla Ciebie uwagę aktualnych czytelników tego serwisu. Jeśli możesz przygotować wartościową treść i wyjaśnić w niej na przykład jak rozwiązać problem Twojego potencjalnego klienta – taki tekst może z powodzeniem być jednym ze sposobów na reklamę Twojej firmy.

Sprawdź od razu, czy w Twojej branży istnieją serwisy umożliwiające publikację artykułów gościnnych. Jak to zrobić? Wpisz w wyszukiwarkę frazę „artykuły gościnne [Twoja nisza]”, na przykład: artykuły gościnne dietetyka. Możesz też użyć frazy wpisy gościnne albo Opublikuj swój artykuł.

Prowadź bloga

Blog nie jest może sam w sobie kanałem reklamowym, ale może wspierać wiele z nich.

Dobrze prowadzony blog:

  • zapewni Ci treści na profile społecznościowe Twojej firmy
  • umożliwi łatwiejsze zdobywanie większej ilości ruchu na stronie (w dużym skrócie: wpisy są zwykle dłuższe niż oferty, a Google ceni rozbudowane treści i częściej je wyświetla)
  • zbudujesz dodatkową wartość dla czytelników newslettera i powód, aby się na niego zapisać
  • i wiele więcej

Mailing

Mailing to wysyłanie reklamowych wiadomości email do osób znajdujących się na cudzych listach. Ważne, żeby wysyłać wiadomości tylko na „żyjące” listy i do tego powiązane tematycznie z tym, czym się zajmujesz. Mailing wysłany do martwej, nietematycznej listy nic Ci nie da, a do tego możesz zostać uznany za spamera (niekoniecznie słusznie, ale to temat na osobny wpis).

Jakakolwiek inna współpraca z firmami w Twojej branży

Współpraca z innymi firmami może również być sposobem na zdobycie uwagi Twoich potencjalnych klientów. Szukaj takich współprac aktywnie, bo mogą one dać Ci wiele korzyści:

  • współpracująca firma wyśle mailing o Tobie do swojej listy emailowej
  • napiszesz wpis gościnny na blogu tej firmy
  • wystąpisz na webinarze lub innym tego rodzaju wydarzeniu
  • otrzymasz link ze strony tej firmy do Twojej strony (pomoże w pozycjonowaniu w Google)
  • itd.

Załóż, że reklama w internecie nie jest prosta

W większości branż konkurencja jest duża. Najlepiej nastawić się, że reklama online nie da efektów od razu:

  • ruch z Google zbudujesz dopiero po jakimś czasie
  • pierwsze kampanie reklamowe na Facebooku czy w Google Ads będą nieopłacalne, będzie trzeba je zoptymalizować
  • wpis gościnny może nie wywołać dużego zainteresowania – dopiero z czasem nauczysz się, jakie treści przyciągają uwagę Twoich potencjalnych klientów
    itd.

Dlatego przyjmij, że trzeba się do reklamy przyłożyć, poświęcić na nią przynajmniej czas i energię, a często także pieniądze – w zależności od tego, w jakiej branży działasz i ile Twojego zaangażowania włożysz w proces zdobywania klientów.

6 komentarzy do wpisu „Jak reklamować firmę w internecie? Działająca procedura”

  1. „Większość internautów opuści Twój serwis nic nie kupując” – powiem więcej, większość internautów opuści Twój serwis nawet go nie oglądając. Ile całych stron przeglądamy? Choćby głównych.

    • Celna uwaga! O tym też można napisać całe długie wywody i dowody, ale czasem po prostu wystarczy pamiętać, że internauci (zwłaszcza ci, którzy nas jeszcze nie znają) nie poświęcą nam całej swojej uwagi tylko dlatego, że my tego chcemy.

    • Dokładnie. Dla nowicjusza sprawy wyglądają na łatwe: stworzę sobie stronę samodzielnie, kupię reklamę tu czy tam i klienci będą. A rzeczywistość pokazuje, że niekoniecznie będą, bo jest mnóstwo detali, których się na początku nie widzi.

Dodaj komentarz

X

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera z informacjami o nowych wpisach i (czasami) ofertach z serwisu Stronyireszta.pl i jestem świadoma/y, że udostępniam swoje dane w celu wysyłki tych wiadomości (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych.

Administratorami danych jest FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI „TWÓJ STARTUP” z siedzibą w Warszawie (adres siedziby: ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa), wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy KRS pod numerem 0000442857; NIP: 5213641211; REGON: 146433467, w związku z realizowaną przez PAULINA LARA i MICHAŁ KRAWCZYKOWSKI zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa o nazwie Lara&Krawczykowski dalej: „Fundacja”).

Więcej o naszym podejściu do bezpieczeństwa Twoich danych osobowych przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Strony i reszta