Jak reklamowa膰 firm臋 w internecie? Dzia艂aj膮ca procedura

Autor:Micha艂 Krawczykowski

Zanim zastanowimy si臋 jak reklamowa膰 firm臋 w internecie (Facebook, Google Ads, pozycjonowanie, itp.), musisz zda膰 sobie spraw臋 z reali贸w w dzisiejszym internecie. A realia s膮 takie: je艣li po prostu „rzucisz” zimny ruch na swoj膮 firmow膮 stron臋, to zdecydowana wi臋kszo艣膰 internaut贸w nie kupi – po prostu sobie p贸jd膮. A Ty stracisz znaczn膮 cz臋艣膰 bud偶etu/wysi艂ku reklamowego. Jak reklamowa膰 firm臋 w internecie, 偶eby zyskiwa膰 zamiast traci膰?

Skuteczna reklama w internecie to nie tylko generowanie ruchu na stronie

Je艣li czytasz ten artyku艂, to pewnie szukasz sposob贸w na to, 偶eby internauci wchodzili na Twoj膮 firmow膮 stron臋 lub sklep internetowy.

Ale przecie偶 tak naprawd臋 nie chodzi Ci o sam膮 reklam臋, tylko o sprzeda偶. Nie chodzi o to, 偶eby w Twoim serwisie by艂 du偶y ruch, tylko 偶eby ludzie kupowali.

A ruch to nie to samo co klienci.

Przeczytaj te偶: Klient idealny 鈥 6 powod贸w, dla kt贸rych powiniene艣 wiedzie膰 kim jest

Nie chodzi o to, 偶eby w Twoim serwisie by艂 du偶y ruch, tylko 偶eby ludzie kupowali.

Problem nie w tym, jak promowa膰 stron臋/sklep w internecie, bo na to mamy mn贸stwo mo偶liwo艣ci: od reklamy w Google (Google Ads i pozycjonowanie) przez serwisy takie jak Facebook i jego bardzo pot臋偶ny system reklamowy po wysy艂k臋 mailing贸w po mailingi czy inne reklamy w zewn臋trznych serwisach.

Problem w tym, 偶e nie wystarczy po prostu wygenerowa膰 ruchu. Gdyby to by艂o takie proste, to ka偶da firma, kt贸ra ma ofert臋 (czyli ka偶da firma ;)), nie mog艂aby si臋 op臋dzi膰 od klient贸w.

Ruch na stronie to jeszcze nie klient.

Przeczytaj te偶: Jak zwi臋kszy膰 ilo艣膰 klient贸w dzi臋ki zdj臋ciom na stronie internetowej? (badania)

Wi臋kszo艣膰 internaut贸w opu艣ci Tw贸j serwis nic nie kupuj膮c

Ka偶da firma ma ten sam problem: wi臋kszo艣膰 odwiedzaj膮cych nie kupuje. To normalne i za艂贸偶, 偶e w Twoim przypadku te偶 tak b臋dzie.

poziom konwersji wed艂ug raportu Mensis
Tak膮 informacj臋 znalaz艂em w raporcie Konwersja w ecommerce 2019 wydanym przez Mensis.pl

Konwersja, czyli procent os贸b, kt贸re wykona艂y po偶膮dan膮 przez nas akcj臋, na przyk艂ad kupi艂y produkt.

Przeczytaj te偶: Jakie b艂臋dy w marketingu pope艂niaj膮 pocz膮tkuj膮cy przedsi臋biorcy? cz. 1

Niewielu internaut贸w kupuje:

呕eby reklama by艂a skuteczniejsza, zapewnij sobie kontakt z聽internautami na d艂u偶ej

To, co mo偶esz zrobi膰, to sprawi膰, 偶eby jak najmniej os贸b opuszcza艂o Twoj膮 stron臋 czy sklep. A jak to zrobi膰?

Zapewni膰 sobie d艂u偶szy, wielokrotny kontakt z potencjalnymi klientami. D膮偶y膰 do wielokrotnego pokazywania oferty, zamiast robi膰 to tylko jeden raz.

Wi臋kszo艣膰 klient贸w nie kupi od Ciebie od razu, przy pierwszym zobaczeniu oferty. Dlatego musisz im pokazywa膰 ofert臋 wielokrotnie:

Wi臋cej klient贸w:

Czym r贸偶ni膮 si臋 te dwie powy偶sze sytuacje? Gdzie jest r贸偶nica?

R贸偶nica jest w Twoim serwisie 鈥 w tym, co robisz gdy internauci do Ciebie przyjd膮. Czy puszczasz ich wolno, czy mo偶e robisz wszystko, 偶eby zatrzyma膰 ich na d艂u偶ej.

To od Twojego serwisu (sklepu internetowego/bloga/strony www) zale偶y w du偶ej mierze skuteczno艣膰 Twojej kampanii reklamowej.

I od jako艣ci ruchu, kt贸ry generujesz, ale to temat na inny wpis. Mo偶esz mie膰 du偶o ruchu, ale mog膮 to by膰 osoby zupe艂nie niezainteresowane kupnem.

Co mo偶esz zrobi膰, 偶eby internauci zostali na d艂u偶ej i w ko艅cu kupili?

Jak stworzy膰 stron臋 firmow膮 lub sklep internetowy?

bezp艂atny kurs emailowy

Poruszamy mi臋dzy innymi takie tematy jak:

jaki hosting wybra膰, aby nie przep艂aci膰?
gdzie kupi膰 domen臋 (adres) strony/sklepu w dobrej cenie?
jak zapewni膰 sobie 艂atw膮 edycj臋 tre艣ci strony/sklepu?
jak uzyska膰 estetyczn膮 opraw臋 graficzn膮 serwisu?
..i wi臋cej!

Zapisz si臋 poni偶ej:

Oto kilka pomys艂贸w na zatrzymanie internaut贸w na d艂u偶ej i zwi臋kszenie skuteczno艣ci reklamy.

Buduj w艂asn膮 list臋 emailow膮

To, wed艂ug mnie, najlepsze co mo偶esz zrobi膰 dla swojej firmy. W艂asna lista e-mailowa (nie kupiona od kogo艣, tylko zbudowana samodzielnie), mo偶e sta膰 si臋 nawet Twoim g艂贸wnym 藕r贸d艂em klient贸w.

Zobacz, jak w艂asna lista mo偶e Ci pom贸c:

  • zapewniasz sobie wielokrotny kontakt z potencjalnymi klientami 鈥 jak ju偶 wspomnieli艣my, wi臋kszo艣膰 z nas nie kupuje od razu. Ale maj膮c czyj艣 email mo偶esz przypomina膰 mu o swojej ofercie, edukowa膰, proponowa膰 dodatkowe towary lub us艂ugi (i wiele wi臋cej)
  • uniezale偶nisz si臋 od zmian w algorytmach Google, Facebooka i innych serwis贸w. We藕my takie zasi臋gi post贸w na Facebooku. Z roku na rok spadaj膮, a to oznacza, 偶e bezp艂atne prowadzenie firmowego fanpage’a przestaje dawa膰 efekty w postaci klient贸w. Facebookiem rz膮dzi kto艣 inny i nie masz wp艂ywu na to, co si臋 tam dzieje. A je艣li masz w艂asn膮 list臋 z potencjalnymi i obecnymi klientami 鈥 masz w艂asne „藕r贸de艂ko”, z kt贸rego „czerpiesz” klient贸w
  • email daje jedn膮 z najwy偶szych konwersji w艣r贸d r贸偶nych kana艂贸w reklamowych:
konwersja a kana艂 pozyskiwania
Wsp贸艂czynnik konwersji wed艂ug kana艂u pozyskiwania, 藕r贸d艂o: raport Konwersja w ecommerce 2019, Mensis.pl (direct to bezpo艣rednie wej艣cia na stron臋, Organic to ruch z Google – pozycjonowanie – a Referral to ruch pochodz膮cy z innego serwisu, tak zwane odes艂ania (gdy np. bloger poleci Tw贸j produkt).

Budowanie listy emailowej nawet za darmo

Co ciekawe, budowanie listy na stronie/sklepie internetowym mo偶e by膰 bezp艂atne lub niedrogie, zw艂aszcza na pocz膮tku, gdy dopiero zaczynasz.

Je艣li chcesz budowa膰 list臋 emailow膮, musisz odpowiedzie膰 sobie na takie pytania jak:

  • jak zach臋ci膰 internaut贸w do zapisu na list臋? A mo偶e zaproponowa膰 za zapis jak膮艣 dodatkow膮 warto艣膰?
  • jak zbiera膰 emaile, 偶eby to by艂o skuteczne? Gdzie umieszcza膰 formularz zapisu? Jak cz臋sto go wy艣wietla膰?
  • jak zbudowa膰 stron臋 firmow膮/sklep/bloga, aby skuteczniej budowa艂 list臋 emailow膮?

Na te i inne pytania odpowiem w innych artyku艂ach, je艣li interesuje Ci臋 ta tematyka 鈥 zapisz si臋 na nasz newsletter (widzisz? ;)).

Przeczytaj te偶: Jak newsletter pomo偶e Ci znale藕膰 klient贸w

Retargeting lub remarketing

To kolejny spos贸b na to, 偶eby internauta o Tobie nie zapomnia艂. Skoro musi zobaczy膰 ofert臋 kilkakrotnie zanim kupi 鈥 no to mu j膮 pokazujmy.

Retargeting to „reklamy, kt贸re za Tob膮 chodz膮”. To reklamy, kt贸re pokazuj膮 np. laptopa, kt贸rego ostatnio ogl膮da艂a艣 w sklepie internetowym.

Co jeszcze ciekawsze, remarketing mo偶esz wykorzysta膰 w bardziej zaawansowany spos贸b: na przyk艂ad przypominaj膮c si臋 internautom, kt贸rzy dodali produkty do koszyka w Twoim sklepie internetowym, ale nie z艂o偶yli zam贸wienia. By膰 mo偶e tylko co艣 odci膮gn臋艂o ich uwag臋 鈥 wi臋c przyppomnijmy im, 偶e w koszyku czekaj膮 produkty, kt贸re mo偶esz wys艂a膰 ju偶 dzisiaj. Niech reklama tych produkt贸w chodzi za internautami w wielu serwisach, nie tylko w Twoim.

Remarketing w Google Ads i na Facebooku

Dwa najpopularniejsze systemy remarketingowe znajdziesz w Google Ads i na Facebooku. Facebook pozwala pod艂膮czy膰 do Twojego serwisu internetowego tzw. piksel Facebooka, dzi臋ki kt贸remu serwis b臋dzie pod膮偶a艂 za Twoimi odwiedzaj膮cymi. I p贸藕niej b臋dzie m贸g艂 wy艣wietli膰 im Twoje reklamy.

Google Ads dzia艂a dok艂adnie tak samo, tylko reklamy nie pojawiaj膮 si臋 na Facebooku, tylko na r贸偶nych stronach internetowych, kt贸re umieszczaj膮 banery z guglowego systemu reklamowego.

Remarketing mo偶na te偶 po艂膮czy膰 z list膮 emailow膮, ale o tym napisz臋 innym razem.

Jak reklamowa膰 firm臋 w Internecie?

Przeczytaj te偶: Jak promowa膰 lokaln膮 firm臋?

Wiesz ju偶, 偶e kampania reklamowa jest skuteczniejsza gdy zadbasz o d艂u偶szy kontakt z internautami zamiast po prostu pozwoli膰 im sobie p贸j艣膰.

Przejd藕my wi臋c teraz do kana艂贸w reklamowych, czyli odpowiedzi na tytu艂owe pytanie: jak reklamowa膰 firm臋 w Internecie?

Poni偶ej znajdziesz kilka pomys艂贸w:

Google Ads (dawniej: Google Adwords)

Reklamy systemu Google Ads pojawiaj膮 si臋 przede wszystkim na samej g贸rze wynik贸w wyszukiwania w wyszukiwarce:

przyk艂adowe reklamy Google Ads

Mapy Google

Je艣li prowadzisz firm臋 lokaln膮, obecno艣膰 Twojej firmy w Mapach jest obowi膮zkowa. Mo偶esz od razu i bezp艂atnie doda膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 do Google Moja Firma, a potem nauczy膰 si臋, jak odpowiednio skonfigurowa膰 profil.

wyniki z Map Google wy艣wietlane w wyszukiwarce

Wyszukiwarka pokazuje najlepsze wyniki z mapy w wynikach wyszukiwania. Je艣li odpowiednio zadbasz o sw贸j profil, mo偶e si臋 on r贸wnie偶 wy艣wietla膰 przy takiej mapie.

Mo偶esz te偶 wypromowa膰 sw贸j wpis ma mapie za pomoc膮 wcze艣niej wspomnianego systemu reklamowego Google Ads.

Pozycjonowanie strony/sklepu w Google i聽SEO

Pozycjonowanie to sztuczne podnoszenie pozycji, na jakich Tw贸j serwis wy艣wietla si臋 internautom. W uproszczeniu, im wy偶ej si臋 pojawia, na tym wi臋kszy ruch mo偶esz liczy膰.

Pozycjonowanie nie jest proste w 2019 roku, poniewa偶 wyszukiwarka Google „broni si臋” przed sztucznym manipulowaniem wynikami wyszukiwania. Ale je艣li przyjmiesz bardziej d艂ugoterminow膮 strategi臋 promocji serwisu, mo偶e si臋 okaza膰, 偶e bardzo dobrze na tym wyjdziesz 鈥 bo pozycje serwisu w Google z czasem wzrosn膮 – i ruch z wyszukiwarki w Twoim serwisie r贸wnie偶 wzro艣nie.

Uwaga! Pozycjonowanie to nie to samo co SEO. SEO (ang. search engine optimization) to optymalizowanie budowy serwisu internetowego (sklepu, strony, bloga), a pozycjonowanie to dzia艂ania podejmowane ju偶 po optymalizacji SEO 鈥 przede wszystkim zdobywanie link贸w do tego serwisu.

Inaczej m贸wi膮c, SEO wykonujesz przede wszystkim w trakcie budowania strony internetowej (albo jako ko艅cowy etap tych prac), pozycjonowanie 鈥 po jej zbudowaniu.

Przeczytaj te偶: Pozycjonowanie w Google, czyli reklama strony www w organicznych wynikach wyszukiwania

Reklama na Facebooku

Wspomniany ju偶 system reklamy pozwala na 艣wietne targetowanie reklam. Mo偶esz na przyk艂ad:

  • wy艣wietla膰 reklamy tylko internautom, kt贸rzy byli na Twojej stronie internetowej
  • reklamowa膰 si臋 tylko w艣r贸d os贸b, kt贸re s膮 zainteresowane tym, co oferujesz
  • wy艣wietla膰 banery tylko osobom, kt贸re otworzy艂y konkretn膮 podstron臋 Twojego serwisu (np. konkretny artyku艂 lub kategori臋 produkt贸w w sklepie)
  • i wiele wi臋cej

Allegro i inne serwisy, w聽kt贸rych internauci ju偶 szukaj膮 towar贸w

Mo偶esz te偶 promowa膰 si臋 w r贸偶nych serwisach, w kt贸rych ju偶 znajduj膮 si臋 Twoi potencjalni klienci. Pami臋taj tylko o tym, 偶e ka偶dy serwis rz膮dzi si臋 swoimi prawami i trzeba nauczy膰 si臋 jak z niego korzysta膰, aby by艂o to skuteczne. Zwykle nie wystarczy po prostu by膰 w danym serwisie.

Artyku艂 go艣cinny

Artyku艂 na blogu lub w serwisie tematycznym mo偶e zdoby膰 dla Ciebie uwag臋 aktualnych czytelnik贸w tego serwisu. Je艣li mo偶esz przygotowa膰 warto艣ciow膮 tre艣膰 i wyja艣ni膰 w niej na przyk艂ad jak rozwi膮za膰 problem Twojego potencjalnego klienta 鈥 taki tekst mo偶e z powodzeniem by膰 jednym ze sposob贸w na reklam臋 Twojej firmy.

Sprawd藕 od razu, czy w Twojej bran偶y istniej膮 serwisy umo偶liwiaj膮ce publikacj臋 artyku艂贸w go艣cinnych. Jak to zrobi膰? Wpisz w wyszukiwark臋 fraz臋 „artyku艂y go艣cinne [Twoja nisza]”, na przyk艂ad: artyku艂y go艣cinne dietetyka. Mo偶esz te偶 u偶y膰 frazy wpisy go艣cinne albo Opublikuj sw贸j artyku艂.

Prowad藕 bloga

Blog nie jest mo偶e sam w sobie kana艂em reklamowym, ale mo偶e wspiera膰 wiele z nich.

Dobrze prowadzony blog:

  • zapewni Ci tre艣ci na profile spo艂eczno艣ciowe Twojej firmy
  • umo偶liwi 艂atwiejsze zdobywanie wi臋kszej ilo艣ci ruchu na stronie (w du偶ym skr贸cie: wpisy s膮 zwykle d艂u偶sze ni偶 oferty, a Google ceni rozbudowane tre艣ci i cz臋艣ciej je wy艣wietla)
  • zbudujesz dodatkow膮 warto艣膰 dla czytelnik贸w newslettera i pow贸d, aby si臋 na niego zapisa膰
  • i wiele wi臋cej

Przeczytaj te偶: Blog firmowy 鈥 co mo偶e da膰 Twojej firmie?

…a tak偶e: 39 pomys艂贸w na wpisy na firmowym blogu

Mailing

Mailing to wysy艂anie reklamowych wiadomo艣ci email do os贸b znajduj膮cych si臋 na cudzych listach. Wa偶ne, 偶eby wysy艂a膰 wiadomo艣ci tylko na „偶yj膮ce” listy i do tego powi膮zane tematycznie z tym, czym si臋 zajmujesz. Mailing wys艂any do martwej, nietematycznej listy nic Ci nie da, a do tego mo偶esz zosta膰 uznany za spamera (niekoniecznie s艂usznie, ale to temat na osobny wpis).

Jakakolwiek inna wsp贸艂praca z聽firmami w聽Twojej bran偶y

Wsp贸艂praca z innymi firmami mo偶e r贸wnie偶 by膰 sposobem na zdobycie uwagi Twoich potencjalnych klient贸w. Szukaj takich wsp贸艂prac aktywnie, bo mog膮 one da膰 Ci wiele korzy艣ci:

  • wsp贸艂pracuj膮ca firma wy艣le mailing o Tobie do swojej listy emailowej
  • napiszesz wpis go艣cinny na blogu tej firmy
  • wyst膮pisz na webinarze lub innym tego rodzaju wydarzeniu
  • otrzymasz link ze strony tej firmy do Twojej strony (pomo偶e w pozycjonowaniu w Google)
  • itd.

Za艂贸偶, 偶e reklama w Internecie nie jest prosta

W wi臋kszo艣ci bran偶 konkurencja jest du偶a. Najlepiej nastawi膰 si臋, 偶e reklama online nie da efekt贸w od razu:

  • ruch z Google zbudujesz dopiero po jakim艣 czasie
  • pierwsze kampanie reklamowe na Facebooku czy w Google Ads b臋d膮 nieop艂acalne, b臋dzie trzeba je zoptymalizowa膰
  • wpis go艣cinny mo偶e nie wywo艂a膰 du偶ego zainteresowania 鈥 dopiero z czasem nauczysz si臋, jakie tre艣ci przyci膮gaj膮 uwag臋 Twoich potencjalnych klient贸w
    itd.

Dlatego przyjmij, 偶e trzeba si臋 do reklamy przy艂o偶y膰, po艣wi臋ci膰 na ni膮 przynajmniej czas i energi臋, a cz臋sto tak偶e pieni膮dze 鈥 w zale偶no艣ci od tego, w jakiej bran偶y dzia艂asz i ile Twojego zaanga偶owania w艂o偶ysz w proces zdobywania klient贸w.

Jak stworzy膰 stron臋 firmow膮 lub sklep internetowy?

bezp艂atny kurs emailowy

Poruszamy mi臋dzy innymi takie tematy jak:

jaki hosting wybra膰, aby nie przep艂aci膰?
gdzie kupi膰 domen臋 (adres) strony/sklepu w dobrej cenie?
jak zapewni膰 sobie 艂atw膮 edycj臋 tre艣ci strony/sklepu?
jak uzyska膰 estetyczn膮 opraw臋 graficzn膮 serwisu?
..i wi臋cej!

Zapisz si臋 poni偶ej:

4.86/5

6 komentarzy do “Jak reklamowa膰 firm臋 w internecie? Dzia艂aj膮ca procedura”

  1. „Wi臋kszo艣膰 internaut贸w opu艣ci Tw贸j serwis nic nie kupuj膮c” – powiem wi臋cej, wi臋kszo艣膰 internaut贸w opu艣ci Tw贸j serwis nawet go nie ogl膮daj膮c. Ile ca艂ych stron przegl膮damy? Cho膰by g艂贸wnych.

    Odpowiedz
    • Celna uwaga! O tym te偶 mo偶na napisa膰 ca艂e d艂ugie wywody i dowody, ale czasem po prostu wystarczy pami臋ta膰, 偶e internauci (zw艂aszcza ci, kt贸rzy nas jeszcze nie znaj膮) nie po艣wi臋c膮 nam ca艂ej swojej uwagi tylko dlatego, 偶e my tego chcemy.

      Odpowiedz
    • Dok艂adnie. Dla nowicjusza sprawy wygl膮daj膮 na 艂atwe: stworz臋 sobie stron臋 samodzielnie, kupi臋 reklam臋 tu czy tam i klienci b臋d膮. A rzeczywisto艣膰 pokazuje, 偶e niekoniecznie b臋d膮, bo jest mn贸stwo detali, kt贸rych si臋 na pocz膮tku nie widzi.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz