Jak reklamowa膰 firm臋 za darmo lub tanio?

Dzi艣 o tym, jak reklamowa膰 firm臋 zupe艂nie za darmo (po艣wi臋caj膮c tylko sw贸j czas) lub niedrogo, za maksymalnie 100 czy 200 z艂otych miesi臋cznie.

Formy bezp艂atnej reklamy w聽internecie

Od tych form reklamy w internecie warto zacz膮膰 promocj臋 firmy.

Mapy Google

Do Map Google mo偶esz doda膰 swoj膮 firm臋 zupe艂nie bezp艂atnie. Nie znaczy to jednocze艣nie, 偶e Tw贸j wpis b臋dzie si臋 pojawia艂 internautom w wynikach wyszukiwania, bo o to trzeba si臋 bardziej postara膰 (Google: pozycjonowanie w Mapach Google). Ale ju偶 sama obecno艣膰 na Mapach mo偶e przyprowadzi膰 Ci klient贸w, bo mog膮 Ci臋 znale藕膰 przegl膮daj膮c map臋 z odpowiednim przybli偶eniem.

Wi臋cej tre艣ci w serwisie = wi臋cej ruchu z wyszukiwarki Google

Google lubi tre艣膰. Je艣li chcesz mie膰 ruch z wyszukiwarki 鈥 pisz tre艣ci w swoim serwisie. Dodaj bloga, najcz臋stsze pytania, dzia艂 aktualno艣ci (polecam!) albo porady.

Tre艣膰 to zwykle nie jest jedyny czynnik, kt贸ry wygeneruje Ci ruch z Google, ale o drugim napisz臋 nieco ni偶ej.

Youtube/Instagram/Pinterest/itd.

Tworzenie jako艣ciowej tre艣ci, interesuj膮cej dla Twoich potencjalnych klient贸w (tzw. content marketing), mo偶e by膰 dobrym pomys艂em na zwr贸cenie ich uwagi na Twoj膮 ofert臋. Nie musisz by膰 znany jak Mama Ginekolog, aby udzielanie si臋 w mediach spo艂eczno艣ciowych pomaga艂o Ci rozwija膰 firm臋. Ka偶da znana osoba zaczyna艂a od zera. Nawet ja. 馃槈

Serwisy z og艂oszeniami (np. OLX)

Pewnie zale偶y to od bran偶y, ale ju偶 w kilku miejscach widzia艂em, jak kto艣 m贸wi艂, 偶e Polacy u偶ywaj膮 serwis贸w og艂oszeniowych.

Ja mam ma艂e do艣wiadczenie w tym temacie 鈥 raz nas og艂osi艂em (doda艂em zupe艂nie bezp艂atne og艂oszenie) i zg艂osi艂a si臋 jedna osoba. Ale spr贸buj 鈥 skoro jest za darmo, to dlaczego nie sprawdzi膰, czy taka forma reklamy b臋dzie dla Ciebie skuteczna?

Sprawd藕, czy w Twojej bran偶y jest jaki艣 serwis og艂oszeniowy/katalog. Dodaj si臋 tam

Co wpisaliby Twoi potencjalni klienci w wyszukiwark臋, gdyby szukali firmy takiej jak Twoja? Wpisz te frazy w Google i sprawd藕, czy pojawiaj膮 si臋 tam serwisy, w kt贸rych mo偶esz si臋 og艂osi膰, na przyk艂ad katalogi firm czy serwisy og艂oszeniowe.

Je艣li Twoja bran偶a jest konkurencyjna, pewnie tych serwis贸w nie b臋dzie (albo b臋d膮 bardzo nisko), ale je艣li konkurencji nie ma a偶 tak du偶o, mo偶esz mie膰 okazj臋 doda膰 si臋 nawet do kilku serwis贸w 鈥 za darmo.

Napisz do znajomych

Ale nie zapraszaj ich do polubienia fanpejd偶a, tylko napisz wiadomo艣ci. Powiedz, czym si臋 teraz zajmujesz i gdzie mog膮 si臋 wi臋cej dowiedzie膰 na ten temat (link do strony www).

Niekoniecznie znajdziesz w ten spos贸b klient贸w, ale skoro mo偶esz to zrobi膰 bezp艂atnie 鈥 to czemu masz nie spr贸bowa膰?

Grupy tematyczne w mediach spo艂eczno艣ciowych

We藕my takiego Facebooka. Poszukaj w nim grup tematycznych, w kt贸rych mo偶esz si臋 udziela膰. Dodaj si臋 do nich i zacznij si臋 udziela膰. 馃槈

No dobra, to nie jest a偶 takie proste.

Zacytuj臋 sam siebie (fragment wpisu go艣cinnego, kt贸ry opublikowa艂em ostatni na blogu Andrzeja Kidaja):

Grupa dla bran偶y vs grupa dla potencjalnych klient贸w

[..] S膮 dwa rodzaje grup, kt贸re mog膮 Ci臋 interesowa膰 jako miejsce do reklamowania si臋:

  • grupy dla os贸b takich jak Ty, czyli pracuj膮cych w danej bran偶y. Na przyk艂ad w niszy tworzenia stron internetowych mog膮 to by膰 grupy dotycz膮ce WordPressa albo SEO/pozycjonowania w Google. Takie grupy przyci膮gaj膮 specjalist贸w, kt贸rzy cz臋sto mog膮 zosta膰 Twoimi zleceniodawcami (je艣li rozwa偶asz bycie podwykonawc膮), ale tak偶e 鈥 przyci膮gaj膮 osoby, kt贸re mo偶e specjalistami w danym temacie nie s膮, ale s膮 nim zainteresowane. W grupach WordPressowych (偶eby poci膮gn膮膰 dalej ten przyk艂ad) s膮 osoby, kt贸re samodzielnie stworzy艂y swoj膮 stron臋 internetow膮, ale czasami potrzebuj膮 pomocy kogo艣 bardziej do艣wiadczonego. To mog膮 by膰 Twoi pierwsi klienci 鈥 je艣li akurat chcesz budowa膰 strony www.
  • grupy tematycznie 鈥瀔ompatybilne鈥 z Twoj膮 specjalizacj膮, w kt贸rych mo偶esz znale藕膰 klient贸w. Je艣li np. Twoim potencjalnym klientem jest przedsi臋biorca 鈥 to szukaj grup, w kt贸rych znajdziesz przedsi臋biorc贸w. Dla kogo艣, kto tworzy strony www takimi grupami mog膮 by膰 te, kt贸re poruszaj膮 tematy zwi膮zane z zak艂adaniem dzia艂alno艣ci gospodarczej, reklam膮 w internecie, ksi臋gowo艣ci膮, a mo偶e tak偶e 鈥 rozwojem osobistym

Wpisy go艣cinne

A propos wpisu go艣cinnego u Andrzeja (cytowanego wy偶ej) 鈥 jest to ciekawa, cho膰 nie najpopularniejsza forma bezp艂atnej reklamy. Polega na tym, 偶e piszesz warto艣ciowy artyku艂聽 publikujesz go 鈥 cz臋sto bezp艂atnie 鈥 na czyim艣 blogu. Pewnie napisz臋 o tym osobny wpis, wi臋c je艣li jeste艣 zainteresowany 鈥 obserwuj naszego bloga!

Jak reklamowa膰 firm臋 za 200 z艂 miesi臋cznie?

Jak reklamowa膰 firm臋 w internecie tanio? Jest kilka mo偶liwo艣ci, kt贸re mo偶e nie dadz膮 spektakularnych efekt贸w, ale dzieci klienci mog膮 z tego by膰.

Wzmacnianie domeny linkami 鈥 pozycjonowanie

If I were you, zacz膮艂bym od wzmacniania domeny mojego serwisu linkami z zewn膮trz. Czyli robi艂bym pozycjonowanie, tylko takie buduj膮ce og贸ln膮 moc domeny a nie nastawione na wypozycjonowanie strony na konkretn膮 fraz臋 鈥 bo to mo偶e by膰 dro偶sze.

A zwi臋kszanie og贸lnej mocy domeny:

  • spowoduje, 偶e Tw贸j serwis b臋dzie si臋 pojawia艂 w wynikach wyszukiwania Google na frazy 艂atwiejsze, mniej konkurencyjne
  • mo偶e kosztowa膰 Ci臋 nawet 100 czy 200 z艂otych miesi臋cznie
  • nauczy Ci臋 podstaw pozycjonowania w Google

Cho膰 nie jestem zawodowym pozycjonerem, ostatnio mia艂em okazj臋 wykonywa膰 takie zwi臋kszanie mocy domeny i oto, jakie s膮 jego efekty:

rosn膮ca liczba wy艣wietle艅 strony wg Google Search Console

Wyda艂em na linki nieco ponad 100 z艂otych, do tego do艂o偶y艂em sw贸j czas 鈥 i domena ro艣nie w si艂臋.

Je艣li ten temat Ci臋 interesuje 鈥 b臋d臋 o nim jeszcze na pewno pisa艂, wi臋c obserwuj bloga.

Reklama na Facebooku/Instagramie/w聽innych serwisach

Facebook, 偶eby skutecznie Ci臋 reklamowa膰, musi si臋 nauczy膰, kt贸rzy jego u偶ytkownicy ch臋tnie klikaj膮 w Twoj膮 reklam臋. Wiesz 鈥 sztuczna inteligencja.

A to oznacza, 偶e na pocz膮tku musi popr贸bowa膰, wy艣wietli膰 Twoj膮 reklam臋 wi臋kszej liczbie os贸b i sprawdzi膰, kt贸re z nich reaguj膮 鈥 klikaj膮. Dopiero potem b臋dzie szuka艂 podobnych o tych klikaj膮cych, co mo偶e zwi臋kszy膰 skuteczno艣膰 kampanii reklamowej.

Co wi臋cej, Ty musisz si臋 nauczy膰 reklamy na Facebooku. A poniewa偶 jeszcze nie umiesz 鈥 nie warto wyrzuca膰 od razu du偶ych ilo艣ci got贸wki na reklam臋 w tym czy innym serwisie. Najpierw trzeba si臋 nauczy膰 鈥 i pozwoli膰 si臋 nauczy膰 Facebookowi. A to dobrze jest zrobi膰 na mniejszych kwotach, cho膰by艣 mia艂 na to przeznaczy膰 100 czy 200 z艂otych miesi臋cznie.

Barter

Wykona艂em kiedy艣 serwis internetowy dla lokalnej telewizji w zamian za emisj臋 mojej reklamy. Tak si臋 z艂o偶y艂o, 偶e wcze艣niej sam tworzy艂em reklamy do telewizji, wi臋c wykona艂em j膮 sobie sam (no, kolega przeczyta艂 tekst). I voila 鈥 nie wyda艂em kasy na reklam臋 telewizyjn膮. Zamiast tego po艣wi臋ci艂em czas, kt贸rego mia艂em wtedy a偶 nadto.

Barter nie jest wi臋c bezp艂atn膮 form膮 reklamy, ale jest relatywnie tani, bo gdy rozwijamy firm臋 mamy cz臋sto wi臋cej czasu ni偶 pieni臋dzy.

Poszukaj wi臋c firm, kt贸re kieruj膮 swoj膮 ofert臋 do tej samej grupy docelowej co Ty 鈥 i zaproponuj dobr膮 ofert臋. Aha, mo偶esz chcie膰 na pocz膮tku przeczyta膰 wpis Pauliny o tym, dlaczego warto okre艣li膰 swoj膮 grup臋 docelow膮.

Jak reklamowa膰 firm臋 za darmo? 鈥 kilka uwag

Nie chc臋 Was zniech臋ca膰 tym wpisem

Poni偶ej napisa艂em wiele rzeczy, kt贸re wygl膮daj膮, jakbym odradza艂 reklamowanie firmy za darmo. Nic z tych rzeczy 鈥 sami si臋 tak reklamujemy i od zawsze to robili艣my. Ale fakty s膮 takie, 偶e bezp艂atna reklama nie daje super efekt贸w od razu 鈥 trzeba si臋 uzbroi膰 w cierpliwo艣膰. Da膰 sobie czas, wk艂adaj膮c z ni膮 w艂asn膮 prac臋.

Je艣li nie widzisz efekt贸w szybko, mo偶e nie by膰 Ci 艂atwo czeka膰 na nie. Wiele os贸b pewnie zacznie my艣le膰: 鈥濱nnym to jako艣 wychodzi鈥. Ale prawda jest taka: Sk膮d wiesz, 偶e im wychodzi? Pokazuj膮 tylko to, co chc膮, a zwykle nie to, ile musieli si臋 napracowa膰 i ile pora偶ek zaliczyli po drodze.

Sorry za 鈥瀔o艂czing鈥, ale tak to w艂a艣nie wygl膮da: widzimy, 偶e inni np. reklamuj膮 si臋 na grupach na FB i wydaje nam si臋, 偶e musi im si臋 to op艂aca膰 鈥 a nam jako艣 nie idzie, klienci si臋 nie pojawiaj膮 albo jest ich niewielu. Tymczasem ci 鈥瀒nni鈥 my艣l膮 to samo o nas 鈥 偶e skoro to robimy, to musi nam si臋 op艂aca膰.

A prawda jest taka, 偶e da si臋 skutecznie reklamowa膰 firm臋 za darmo, tylko to zwykle nie idzie jako艣 super sprawnie: po艣wi臋casz do艣膰 sporo czasu, a klienci si臋 pojawiaj膮, ale jest ich raczej niewielu. Ale mo偶na w ten spos贸b cho膰by zacz膮膰 鈥 inaczej nie pisa艂bym wpisu o tym, jak reklamowa膰 firm臋 za darmo.

Reklama za darmo = reklama r臋czna

Zacznijmy od tego, 偶e reklama darmowa to reklama 鈥瀝臋czna鈥, czyli wykonywana osobi艣cie przez Ciebie. Dlatego musisz mie膰 na ni膮 czas. Im wi臋cej go po艣wi臋cisz, tym lepsze mog膮 by膰 efekty.

Mo偶e si臋 oczywi艣cie okaza膰, 偶e b臋dziesz wykonywa膰 drobne 鈥瀋zynno艣ci reklamowe鈥, z kt贸rych ka偶da zajmuje na przyk艂ad do 10 czy 15 minut, ale nie da si臋 nie mie膰 czasu i jednocze艣nie chcie膰 si臋 reklamowa膰 bezp艂atnie. Czas to zamiennik pieni膮dza.

B膮d藕 hojny/hojna 鈥 dawaj jak najwi臋cej. Przecie偶 nie musisz tego robi膰 zawsze, ale teraz masz faz臋 鈥瀝ozkr臋ceniow膮鈥

Na pocz膮tek sztuczka, kt贸ra mo偶e bardzo zwi臋kszy膰 skuteczno艣膰 Twoich dzia艂a艅 reklamowych: daj tak膮 ofert臋, 偶eby ludzie otwierali oczy ze zdziwienia.

Daj tak膮 ofert臋, 偶eby ludzie otwierali oczy ze zdziwienia.

Efekt wirusowy w biznesie

Im wi臋kszy efekt WOW uzyskasz, tym reklama b臋dzie 艂atwiejsza, a nawet zrobi si臋 sama. Dlaczego? Bo internauci mog膮 zacz膮膰 m贸wi膰 o Twojej ofercie znajomym. Stworzysz tak zwan膮 walut臋 spo艂eczn膮, czyli 聽informacj臋, kt贸ra jest na tyle warto艣ciowa, 偶e ka偶dy chce j膮 mie膰 i budowa膰 sw贸j wizerunek przekazuj膮c j膮 dalej. Wi臋cej o walucie spo艂ecznej pisa艂em przy okazji opisywania ksi膮偶ki Efekt wirusowy w biznesie. Omawia ona sze艣膰 czynnik贸w (walut臋 spo艂eczn膮 i pi臋膰 innych), kt贸re pomagaj膮 produktom i us艂ugom reklamowa膰 si臋 鈥瀞amodzielnie鈥. Przeczytaj wpis i ksi膮偶k臋 鈥 mo偶e wykorzystasz niekt贸re pomys艂y w swojej firmie.

聽鈥濧le to mi si臋 nie op艂aca鈥 鈥 mo偶esz powiedzie膰

Jasne, masz firm臋 po to, 偶eby zarabia膰, a nie rozdawa膰 za darmo 鈥 to oczywiste. Ale je艣li musisz si臋 reklamowa膰 za darmo, to pewnie jeste艣 na pocz膮tku drogi i powinno Ci zale偶e膰 na tym, 偶eby jak najwi臋cej os贸b si臋 o Tobie dowiedzia艂o.

Potraktuj dawanie du偶o jak form臋 reklamy. Przyjmij, 偶e teraz jest czas na rozwijanie firmy, a czas na zarabianie te偶 przyjdzie 鈥 prawdopodobnie nied艂ugo. Im wi臋cej dasz, tym szybciej informacja o Tobie si臋 rozejdzie.

Jako艣膰 darmowej reklamy = jako艣膰 wynik贸w tej reklamy

W internecie jest mn贸stwo os贸b, kt贸re, reklamuj膮c swoj膮 firm臋, pr贸buj膮 zrobi膰 absolutne minimum, np. wrzucaj膮 byle jak linki do grup i 鈥瀊iegn膮鈥 dalej (czasem nawet tre艣膰 podlinkowanej strony nie pasuje do tematyki grupy). Albo blogerzy, kt贸rzy przychodz膮 na znane blogi tylko po to, 偶eby zostawi膰 komentarz z linkiem do swojego bloga 鈥 ale nawet nie czytaj膮 wpisu, kt贸ry komentuj膮.

Nasz blog te偶 jest 鈥瀉takowany鈥 spamerskimi komentarzami. Kto艣 pisze komentarz niby to odnosz膮c si臋 do komentowanego wpisu, ale zaraz w drugim zdaniu pisze co艣 w stylu: 鈥炩 dlatego kupi艂em us艂ug臋 XYZ na stronie ABCD.pl i j jestem bardzo zadowolony!鈥.

Co si臋 dzieje z takim komentarzem? Usuwam go szybciej ni偶 kto艣 go pisa艂. Jak by ten blog wygl膮da艂, gdyby艣my publikowali spam w komentarzach?

Po pierwsze, strategia byle jakiej reklamy zwykle nie dzia艂a albo dzia艂a kiepsko. Wiesz, dlaczego? Bo w internecie jest tyle tre艣ci, 偶e internauci nie rzucaj膮 si臋 na ka偶dy link do strony, kt贸ry tylko im poka偶esz. Cz臋艣ciej maj膮 to w dupie. 呕eby si臋 wyr贸偶ni膰, trzeba si臋 bardziej postara膰.

Po drugie 鈥 zostawianie link贸w do swojej strony cz臋sto jest uznawane za zwyk艂y spam i takie linki s膮 usuwane, a osoba 鈥 banowana.

Darmowa reklama nie daje efekt贸w od razu albo s膮 one malutkie

Je艣li chcesz reklamowa膰 firm臋 za darmo, nastaw si臋 na prac臋 w d艂ugim terminie.

Znalezienie klienta to ci臋偶ka praca. Gdy masz bud偶et reklamowy, ta praca jest l偶ejsza i szybsza, bo kto艣 lub algorytm serwisu wykona j膮 za Ciebie.

Reklama regularna = reklama skuteczna

Reklama przynosi lepsze efekty w d艂ugim terminie ni偶 w kr贸tkim. Lepiej jest emitowa膰 drobne reklamy regularnie ni偶 jedn膮 du偶膮 raz na p贸艂 roku.

Dlaczego tak si臋 dzieje? Bo ludzie zwykle nie decyduj膮 o skorzystaniu z oferty od razu 鈥 musz膮 j膮 zobaczy膰 wielokrotnie, oswoi膰 si臋 z ni膮 i z Twoj膮 mark膮. A innym razem po prostu nie potrzebuj膮 tego, co oferujesz, akurat teraz. Musi przyj艣膰 ich czas.

Ludzie zwykle nie decyduj膮 o skorzystaniu z oferty od razu 鈥 musz膮 j膮 zobaczy膰 wielokrotnie, oswoi膰 si臋 z ni膮 i z Twoj膮 mark膮. A innym razem po prostu nie potrzebuj膮 tego, co oferujesz, akurat teraz. Musi przyj艣膰 ich czas.

Ustal sobie codzienn膮 procedur臋 lub reklamowy blok czasu

Mo偶esz sobie u艂atwi膰 prac臋 reklamow膮, je艣li j膮 usystematyzujesz:

  • przeznacz jeden konkretny czas w trakcie dnia na zajmowanie si臋 reklam膮. W ten spos贸b 艂atwiej powstanie nawyk, a nawyki nie zu偶ywaj膮 Twojej si艂y woli 鈥 czyli nie musisz si臋 zmusza膰 do wykonywania nawykowych czynno艣ci, zrobisz je odruchowo, jak wi膮zanie buta
Nawyki nie zu偶ywaj膮 si艂y woli 鈥 czyli nie musisz si臋 zmusza膰 do wykonywania nawykowych czynno艣ci; zrobisz je odruchowo, jak wi膮zanie buta
  • stw贸rz list臋 miejsc, w kt贸rych b臋dziesz si臋 udziela膰 lub kt贸rymi b臋dziesz si臋 zajmowa膰 (na przyk艂ad blogiem). Wcze艣niej stworzona lista ma bardzo du偶膮 zalet臋: gdy ju偶 nastaje Tw贸j 鈥瀋zas reklamowy鈥, nie zastanawiasz si臋 鈥瀗o to co ja mam teraz robi膰?鈥 鈥 tylko to robisz i nie tracisz czasu.

Dobierz form臋 reklamy do swojego typu osobowo艣ci

Pozycjonowanie strony w Google jest 艣wietnedaje rezultaty w聽 postaci klient贸w. Mo偶na je te偶 cz臋sto zrobi膰 do艣膰 niedrogo, zw艂aszcza, je艣li nie oczekujemy od razu wielkich efekt贸w.

Tylko wiesz co? Pozycjonowanie robi si臋 do艣膰 偶mudnie 鈥 dzie艅 w dzie艅, po kawa艂ku. Je艣li nie jeste艣 typem osoby, kt贸ra lubi procedury i prac臋 bez ludzi 鈥 mo偶e by膰 Ci trudno wysiedzie膰 na dupie przy komputerze.

Dlatego niekt贸re z powy偶szych porad dla niekt贸rych z Was b臋d膮 pewnie niewiele warte, bo napisa艂em je na bazie moich do艣wiadcze艅 鈥 a ja do pewnego stopnia lubi臋 procedury i uporz膮dkowan膮 prac臋 w blokach czasowych.

A Ty mo偶esz wole膰 na przyk艂ad cz臋sty kontakt z lud藕mi, na kt贸rym mi jako艣 bardzo nie zale偶y (ju偶 gdzie艣 pisa艂em, 偶e mam taki nie艣mieszny 偶art: najlepiej nadaj臋 si臋 do tego, 偶eby mnie zamkn臋li z laptopem w jakiej艣 serwerowni czy innym odosobnieniu i tylko podawali zup臋 przez takie ma艂e okienko (z p贸艂eczk膮) w drzwiach).

Wniosek z tego taki, 偶e je艣li nie dobierzesz form reklamy do swojej osobowo艣ci 鈥 b臋dzie Ci ci臋偶ko w nich wytrwa膰 i prawdopodobnie szybko z nich zrezygnujesz. Tak jak ja, na przyk艂ad, pr贸bowa艂em by膰 aktywny w mediach spo艂eczno艣ciowych i nic mi z tego nie wychodzi艂o. Czasem si臋 gdzie艣 udzielam, ale to raczej od przypadku do przypadku i klient贸w mieli艣my z tego tylko pojedynczych. Dopiero Paulina popchn臋艂a sprawy do przodu i znalaz艂a na Facebooku kilka takich zlece艅, kt贸re potem zamieni艂y si臋 w kilkuletnie wsp贸艂prace. To si臋 nazywa efektywno艣膰 鈥 robisz co艣 raz i zarabiasz na tym przez nast臋pne lata. 馃檪

Je艣li nie dobierzesz form reklamy do swojej osobowo艣ci 鈥 b臋dzie Ci ci臋偶ko w nich wytrwa膰 i prawdopodobnie szybko z nich zrezygnujesz.

Nie s艂uchaj takich m膮drali jak ja, kt贸rzy/kt贸re m贸wi膮 Ci co masz robi膰. To tylko lu藕ne pomys艂y 鈥 wybierz dla siebie te, kt贸re b臋d膮 Ci najbardziej odpowiada艂y. 馃槈

Przekonania, czyli ko艂czing w marketingu internetowym

Wydaje mi si臋, 偶e ludzie cz臋sto rezygnuj膮 z jakiej艣 formy reklamy, bo uwa偶aj膮 鈥瀓a tak nie umiem鈥. Jasne 鈥 czasami to jest prawda: kto艣 s艂abo sobie poradzi na przyk艂ad ze wspomnianym wcze艣niej pozycjonowaniem, bo woli prac臋 z lud藕mi. Ale cz臋sto to tylko szkodliwe przekonania.

Ja mia艂em taki problem z moj膮 pisanin膮 na tym blogu. Z blogiem jest tak, 偶e je艣li dobrze go prowadzisz, to masz ruch z wyszukiwarki Google 鈥 i to za darmo lub prawie za darmo.

Tylko 偶e pisanie tekst贸w jest jak膮艣 form膮 wystawiania si臋 na krytyk臋, wi臋c wiele os贸b, kt贸re maj膮 super wiedz臋, do艣wiadczenie albo umie ciekawie opowiada膰 鈥 boi si臋 tego. Maj膮 przekonanie: 鈥濲ak zaczn臋 pisa膰, to na pewno przyjd膮 osoby, kt贸re mnie skrytykuj膮鈥.

Na szcz臋艣cie, przekonania to nie rzeczywisto艣膰. Najlepsza definicja przekona艅, jak膮 s艂ysza艂em, brzmi:

Przekonania to taka pewno艣膰 na 60-70 procent. My艣limy, 偶e co艣 jest RACZEJ prawd膮, ale r臋ki by艣my sobie nie dali za to uci膮膰 (dopisek sprayem: bo by艣my teraz, k&^%a, nie mieli r臋ki).

I przekonania mo偶na zmieni膰, o czym te偶 chyba b臋dzie wpis na tym blogu.

Wyskakuj z lod贸wki 鈥 efekt synergii

Nie wiem, jak Wy, ale ja zwrot 鈥瀢yskakiwanie z lod贸wki鈥 najcz臋艣ciej s艂ysz臋 u Pani Swojego Czasu, kt贸rej s艂ucha Paulina. Pani Wyskakiwania Z Lod贸wki. 馃槈

Chodzi o to, 偶e je艣li chcesz si臋 reklamowa膰, to du偶o lepszy efekt uzyskasz, gdy b臋dziesz to robi膰 w wielu miejscach na raz: na newsletterze, na Facebooku, Instagramie, YT, nawet w tej przys艂owiowej lod贸wce.

Jest to tak zwany efekt synergii: kilka kana艂贸w reklamowych uruchomionych na raz przyprowadzi Ci wi臋cej klient贸w ni偶 te same kilka kana艂贸w, ale u偶ywane po kolei.

Dodawaj jeden element po drugim, nie wszystko na raz

鈥le, wbrew temu, co napisa艂em przed chwil膮 o efekcie synergii, nie jeste艣 w stanie zrobi膰 wszystkiego na raz dobrze. Dlatego wi臋kszo艣膰 os贸b poleca: dodawaj kolejne kana艂y reklamowe, gdy ju偶 opanujesz obecne w stopniu cho膰by niez艂ym. Najpierw naucz si臋 reklamowa膰 w jednym miejscu, a dopiero potem id藕 do kolejnego.

Dodaj komentarz