Jak stworzyć profesjonalny sklep internetowy?

W tym artykule opiszę jak technicznie stworzyć sklep internetowy, ale także – gdzie szukać pomysłów na własny sklep online. Z czym warto otworzyć sklep internetowy?

Spis treści wpisu

  1. Czy sklep internetowy się opłaca?
  2. Jaki sklep internetowy otworzyć?
    1. Kilka pomysłów na sklep internetowy, czyli z czym otworzyć sklep?
      1. Z czymś, na czym się znasz lub możesz i chcesz poznać
      2. W branży, która się rozwija, a nie zwija
      3. W branży, w której jest konkurencja
      4. Z czymś, na czym możesz mieć dobrą marżę
      5. Z czymś, co możesz zdobyć taniej (np. mieszkasz koło hurtowni)
      6. Z czymś, co klient kupuje wielokrotnie
      7. Z czymś, co jest skalowalne – jeśli chcesz budować dużą skalę (czyli dużą sprzedaż)
  3. Jak otworzyć sklep internetowy?
    1. Jakie przychody Cię interesują?
    2. Integracje i współprace, m.in. z dostawcami i systemami płatności
    3. Jak można sensownie zacząć, żeby nie narazić się na duże koszty na samym początku?
    4. Ile chcesz oferować produktów w sklepie?
    5. Czy masz pomysł na blog lub inną formę treści w sklepie?
    6. Newsletter sklepu internetowego
    7. Regulaminy, polityka prywatności (RODO/GDPR), reklamacje/zwroty, itp.
  4. Ile kosztuje stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego?
    1. Koszty związane z założeniem sklepu internetowego
      1. Ile kosztuje otwarcie sklepu na platformie SaaS?
      2. Ile kosztuje założenie sklepu na własnym hostingu?
      3. Ile kosztuje zlecenie wykonania sklepu internetowego
      4. Podsumowanie kosztów sklepu na własnym hostingu
    2. Podsumowanie kosztów stworzenia sklepu
    3. Uwaga!
  5. Jak stworzyć sklep – trzy sposoby dostępne na rynku
    1. Platformy sklepowe typu SaaS, czyli oprogramowanie dostępne online
    2. Oprogramowanie na własnym hostingu – wykonanie samodzielne
    3. Zlecenie wykonania sklepu na własnym hostingu
    4. Sposób 1: Platforma SaaS, czyli oprogramowanie dla sklepu internetowego: załóż konto i sprzedawaj
      1. Szablony dla Twojego sklepu online
      2. Cechy szczególne platform sklepu internetowego
      3. Zawsze możesz przenieść swoje produkty do innej platformy SaaS
    5. Przykładowe platformy do tworzenia sklepów internetowych
    6. Sposób 2: sklep na własnym hostingu, czyli zadbaj o niego sam i miej nieograniczone możliwości (jeśli umiesz lub zlecisz)
      1. Czego możesz się spodziewać tworząc sklep internetowy na własnym hostingu?
      2. (Darmowe) oprogramowanie sklepu na własnym hostingu: Woocommerce, Prestashop i Magento
    7. Sposób 3: Zleć wykonanie sklepu internetowego – skorzystaj z wiedzy i doświadczenia specjalisty
      1. Czego możesz się spodziewać zlecając wykonanie sklepu internetowego?
      2. Szablony/motywy a indywidualna grafika dla sklepu
  6. Podsumowanie

Czy sklep internetowy się opłaca?

czy opłaca się otworzyć sklep internetowy

Czy warto otworzyć sklep internetowy? Cóż, to zależy.

Jeśli myślisz o swoim sklepie jak o działalności, która się sama wypromuje, rozwinie i nie będzie wymagała nakładów finansowych, to prawdopodobnie lepiej dać sobie spokój. Dlaczego?

Ponieważ konkurencja z roku na rok rośnie i będziesz konkurować z osobami, które są gotowe ponieść koszty, zarówno czasowe jak i finansowe.

Jeśli jednak myślisz o swoim biznesie poważnie, a także chcesz nauczyć się prowadzenia go (tak, prowadzenie firmy to zawód  jak każdy inny – trzeba się go nauczyć), to spójrz na te liczby:

Sklepy internetowe notują rosnącą sprzedaż - porównanie roku 2018 i 2019

Jaki sklep internetowy otworzyć?

jaki sklep internetowy otworzyć?

Realia sprzedaży internetowej w danej branży poznasz dopiero w praktyce. Dopiero gdy otworzysz sklep, zobaczysz na własne oczy jak działa branża i czego jeszcze musisz się nauczyć. Zwykle okazuje się, że z zewnątrz wyglądało to inaczej.

Osoby poszukujące pomysłu na biznes często rozumują tak:

„Zrobię to samo, co firma X, tylko taniej, bo oni mają wysokie ceny.”

Jeśli też tak myślisz – ostrożnie! Patrząc z boku nie wiesz, jakie są realne koszty utrzymania danej firmy:

  • może rotacja klientów jest duża i trzeba ciągle szukać nowych (inwestując w reklamę)?
  • albo klienci są wymagający i zanim kupią zadadzą Ci stos pytań (przez co obsłużysz ich mniej niż Ci się teraz wydaje)?
  • itp.

Takich problemów może być więcej, ale nie dowiesz się o nich, jeśli nie zaczniesz pracować w danej branży.

Przygotowałem kilka pomysłów i spraw wartych rozważenia jeśli myślisz o stworzeniu sklepu internetowego.

Kilka pomysłów na sklep internetowy, czyli z czym otworzyć sklep?

Jeśli zastanawiasz się, co sprzedawać w swoim sklepie internetowym, zacznij od tego wykresu:

Z czym najlepiej otworzyć sklep internetowy? Wyniki badania Gemiusa e-commerce w Polsce 2019
Z czym najlepiej otworzyć sklep internetowy? Z tym, co internauci chętnie kupują w internecie! Wykres pochodzi z raportu Gemiusa E-commerce w Polsce 2019. Pytanie brzmiało „Dla każdej kategorii produktów wymienionych na liście, wskaż czy kiedykolwiek kupiłaś/eś przez internet, czy kupiłeś w ciągu 12 miesięcy i czy zamierzasz kupić je w przyszłości”. Przedstawione dane w %, odsetki dla odpowiedzi „kupiłam/em w ciągu 12 miesięcy”

Z czymś, na czym się znasz lub możesz i chcesz poznać

Jaki sklep najlepiej otworzyć? Taki, który jest związany z czymś na czym się znasz albo chcesz się poznać. Jeśli otworzysz sklep tylko dlatego, że „w tej branży dużo się zarabia”, to zamkniesz go prawdopodobnie jeszcze szybciej. Dlaczego? Bo brak kompetencji widać. Jeśli nie będziesz potrafił/a odpowiadać na pytania potencjalnych klientów albo dobrze im doradzać – po prostu zrobią zakupy u kogoś, kto to umie.

Czynniki motywujące do wyboru danego sklepu
Dane pochodzą ze wspomnianego wcześniej badania Gemiusa. Najlepiej otworzyć sklep internetowy z tym, w czym umiesz zapewnić internautom pozytywne doświadczenia, w tym obsługę klienta (ale też np. sprawną wysyłkę).

W branży, która się rozwija, a nie zwija

Tego, z czym najlepiej otworzyć sklep dowiesz się po części z narzędzia Google Trends. Zobaczysz w nim trendy wyszukiwania, czyli jak wiele osób szuka danych tematów rok po roku. Jeśli jakiś temat robi się modny, rośnie zainteresowanie nim i warto zastanowić się, czy sklep internetowy w danej branży nie będzie świetnym pomysłem na biznes.

Jednak uważaj! To, że jakiś temat wydaje się tracić na popularności, wcale nie oznacza, że tak rzeczywiście jest. Może tylko internauci zadają do wyszukiwarki bardziej precyzyjne zapytania? Spójrz na przykład: fraza strony internetowe jest z roku na rok wpisywana coraz rzadziej:

Fraza "tworzenie stron internetowych" w Google Trends

Czy to oznacza, że coraz mniej osób/firm potrzebuje strony www? Nic bardziej mylnego, branża ma się świetnie. Jedynie internauci nie szukają takich usług za pomocą tej frazy. Dlaczego? Bo albo znajdują wykonawców stron inaczej, albo wpisują bardziej szczegółowe zapytania.

W branży, w której jest konkurencja

Co? Twierdzę, że najlepiej otworzyć sklep w konkurencyjnych branżach? Niekoniecznie, ale to ma swoje zalety: jeśli w jakiejś branży działa wiele firm, to znaczy, że tam są pieniądze.

Jeśli w jakiejś branży działa wiele firm, to znaczy, że tam są pieniądze.

W wielu miejscach usłyszysz natomiast coś odwrotnego: „otwórz sklep internetowy lub inny biznes tam, gdzie nie ma konkurencji”. Owszem, to jest kuszące – chyba każdy przedsiębiorca chciałby odkryć/stworzyć tak zwany błękitny ocean, czyli rynek bez czyhających na ciebie rekinów (innych firm). Wiesz, jaki jest problem z błękitnymi oceanami?

  1. bardzo trudno jest stworzyć coś nowego, co będzie się sprzedawało – o czym corocznie przekonuje się całe mnóstwo przedsiębiorców, którzy uważali, że stworzą np. kolejnego Facebooka – ale nie stworzyli
  2. jako pierwszy na danym rynku popełnisz najwięcej błędów, a potem przyjdą inni i się na Twoich błędach nauczą, tworząc coś lepszego. Tak powstał chociażby Google, największa na świecie wyszukiwarka, która wcale nie była pierwszą wyszukiwarką
  3. jeśli tworzysz coś nowego, trudno jest to wyjaśnić potencjalnym klientom. Trudniej jest im pokazać, dlaczego mieliby kupić.
Fajnie to ujął Kamil Cebulski w swojej książce „Myśleć jak milionerzy” w rozdziale zatytułowanym „Porzuć genialne pomysły, zajmij się czymś prostym”:

Stworzenie czegoś nowego jest bardzo trudne i wymaga bardzo dużo czasu i pieniędzy.
Czy można osiągnąć sukces, nie mając gotówki i realizując nieznane przedsięwzięcie? Naturalnie. Szanse na sukces jednak są o wiele większe, jeśli podobny biznes już istnieje i koniec.

Moja rada dla wszystkich jest taka, że jeśli Twojego pomysłu nie da się streścić w 10 słowach, to zapisz go, schowaj i wróć do niego, kiedy będziesz dysponował większą gotówką. To prawda, że innowacyjne biznesy to szansa na ogromne pieniądze. Jest jednak z nimi taki problem, że do ich realizacji pieniądze też są wymagane. Innowacyjnym pomysłem bardzo trudno rozmnożyć 1000 zł. Za to bardzo łatwo rozmnożyć 1 milion. [..]

Z prostymi biznesami jest prosto. Ty wiesz, jak to wygląda, klienci wiedzą, o co chodzi. Wszyscy wiedzą, o co chodzi. Nie trzeba im tłumaczyć za wiele. Proste pomysły to prosta robota.”

Dlatego dużo lepszym pomysłem jest otwieranie sklepu internetowego w branży już istniejącej, oferując coś, co rynek już zna. Możesz obserwować już działające firmy, wyciągać wnioski i wprowadzać ulepszenia bazując na błędach, które popełniają inni. I za które płacą oni, a nie Ty.

Z czymś, na czym możesz mieć dobrą marżę

Już o tym pisałem na początku tego tekstu, ale przypomnę: uwaga na strategię niskich cen. To nie jest sama w sobie zła strategia, ale uważaj – nie wiesz, dlaczego konkurencja ma akurat takie ceny a nie inne. Jeśli ustawisz ceny na zbyt niskim poziomie, może się okazać, że budżet Ci się nie zepnie.

Sprzedaż internetowa może wiązać się z niższymi kosztami prowadzenia firmy (np. brak lokalu, do którego przychodzą klienci), ale koszty i tak będą. Warto zadbać o to, żeby mieć z czego te koszty opłacać.

Z czymś, co możesz zdobyć taniej (np. mieszkasz koło hurtowni)

Jeśli nie wiesz, z czym otworzyć biznes, poszukaj w okolicy zamieszkania producentów i hurtowni. Może to być punkt wyjścia do znalezienia pomysłu na Twój biznes; może odkryjesz ciekawą niszę na rynku, która jeszcze nie jest zagospodarowana?

Z czymś, co klient kupuje wielokrotnie

Zdobycie klienta jest drogie. Poniesiony koszt zdobycia klienta często zwraca się dopiero, gdy ten zamówi u Ciebie kilka razy. Dlatego, jeśli już raz kogoś do siebie przekonasz, szkoda byłoby go stracić. Nawet nie „szkoda”: prawdopodobnie nie utrzymasz firmy, jeśli nie będziesz mieć stałych klientów.

Oczywiście, są branże, w których klienci kupują tylko raz (na przykład szkoła jazdy – większość z nas robi prawko tylko w krótkim przedziale czasowym, a potem już nie korzystamy z usług szkoły jazdy) . W takim przypadku możesz starać się wykorzystać pomoc obecnych klientów do zdobycia kolejnych – oferując tym „kolejnym” np. rabat czy inną formę zachęty.

Nie zmienia to jednak faktu, że raz zdobytego klienta dobrze byłoby nie stracić. Jeśli więc zastanawiasz się co sprzedawać w swoim sklepie, rozważ coś, co sprzedaje się wielokrotnie.

Z czymś, co jest skalowalne – jeśli chcesz budować dużą skalę (czyli dużą sprzedaż)

Skalowalność biznesu to jego zdolność do zwiększenia skali działania.

Jeśli, na przykład, sprzedajesz coś, co wykonujesz własnoręcznie, prędzej czy później pojawi się bariera zarobków: nie będziesz w stanie sprzedawać więcej, bo nie zdążysz więcej wyprodukować. Biznesy oparte o sprzedawanie de facto własnego czasu są trudno skalowalne.

Znacznie łatwiej skaluje się biznesy, które nie bazują tak bardzo na wykorzystaniu Twoich umiejętności. Jeśli oferujesz w sklepie ubrania, możesz je pakować zarówno Ty, jak i przyuczony pracownik. Znacznie łatwiej jest nauczyć kolejnych pracowników pakowania towarów niż na przykład dziergania swetrów. I łatwiej zadbać o jednolitą jakość obsługi klienta. I o wiele innych rzeczy 😉

Sprzedaż w internecie może być bardzo skalowalna (czego zwykle nie można powiedzieć o usługach wykonywanych osobiście), ale to zależy między innymi od tego, co sprzedajesz.

Jak otworzyć sklep internetowy?

Otworzenie sklepu internetowego w zasadzie jest proste. Znacznie trudniejsze jest natomiast jego utrzymanie i rozwijanie.

Jakie przychody Cię interesują?

Otwarcie sklepu internetowego, który zarabia jakieś pieniądze w zasadzie nie jest taką trudną sztuką. W dalszej części artykułu zobaczysz między innymi, jak zbudować własny sklep online i przekonasz się, że to nie takie trudne. Dorabianie za pomocą e-sklepu jest dostępne niemal dla każdego.

Ale zupełnie czym innym jest utrzymanie a także rozwijanie firmy, która jest Twoim głównym/jedynym źródłem przychodu. I problemem wcale nie muszą być koszty prowadzenia sklepu internetowego (może poza złodziejskim ZUSem dla przedsiębiorców) – problemem może być i pewnie będzie zdobycie klientów. Zauważyłem, że bardzo wielu początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że dzisiaj nie jest wcale łatwo zdobyć klientów. Do zbudowania sklepu, który utrzyma Twoją rodzinę, a może także i pracowników, zwykle trzeba zrobić dużo więcej niż założyć firmowe konto na Facebooku i udzielać się w kilku grupach. Konkurencja już jest duża, a do tego cały czas rośnie. Trzeba wiedzieć, jak zacząć i jak rozwijać biznes.

Sklep możesz otworzyć na dwa sposoby:

  • na szybko – i uczyć się na bieżąco jak rozwijać firmę
  • po przemyśleniu i przygotowaniu się

My w Stronyireszta.pl staramy się stosować podejście pośrednie: w miarę szybki start, ale najpierw przygotowanie się, choć niekoniecznie idealne. Chodzi o to, żeby za długo nie odwlekać startu (bo w praktyce nauczymy się najwięcej) ale też nie wystartować zbyt szybko, nie mając pojęcia o podstawach.

Na tym etapie zakładam, że masz już pomysł na to, z czym otworzyć sklep internetowy.

Integracje i współprace, m.in. z dostawcami i systemami płatności

W sklepie online musisz mieć przynajmniej dwa systemy:

  • przyjmowanie wpłat od klientów (system płatności)
  • wysyłanie towarów do klientów (sposób wysyłki)

Jedno i drugie możesz w zasadzie rozwiązać bez nawiązywania współpracy z zewnętrznymi podmiotami:

  • wpłaty możesz przyjmować na konto firmowe za pomocą zwykłych przelewów
  • a towary pakować i wysyłać za każdym razem choćby na poczcie

Tyle tylko, że oba rozwiązania (a zwłaszcza chyba przyjmowanie wpłat za pomocą zwykłych przelewów) nie są wygodne dla Twoich klientów. A ten brak wygody w robieniu zakupów u Ciebie przełoży się na ilość klientów: jeśli zakupy u Ciebie nie będą wygodne i szybkie – mało kto będzie u Ciebie kupował. Skąd to wiem?

Bo są na ten temat badania. Na przykład takie:

ALT Internauci uważają, że różne formy płatności i różne formy wysyłki zachęcają ich do robienia zakupów online. Wprowadzenie ich ułatwia więc rozkręcenie sklepu internetowego
Około połowa badanych uznała, że wiele sposobów płatności i wiele form wysyłki do wyboru skłania ich do zakupu w internecie. Dlatego prowadzenie sklepu wiąże się z koniecznością nawiązania współpracy z usługodawcami takimi jak systemy płatności i firmy kurierskie. A to sprawia, że koszty prowadzenia nieco rosną, ale też rośnie liczba klientów.

Jak widzisz, współpraca z zewnętrznymi usługodawcami może Ci pomóc rozwijać Twój sklep. Dlatego na początku zastanów się:

  • jakie formy płatności chcę zaoferować? Czy wybrane przeze mnie oprogramowanie wspiera te formy płatności?
  • jakie formy wysyłki chcę zaoferować? Jak bardzo chcę zintegrować mój sklep z tymi formami? Czy internauta ma po prostu wybrać jedną z form wysyłki przy składaniu zamówienia, czy może chcę umieścić w sklepie na przykład mapę z punktami odbioru?
  • czy chcę promować swój sklep w takich usługach jak na przykład Allegro (Ebay/Amazon, itp.) czy Ceneo?

Każda taka dodatkowa współpraca wiąże się z dodatkowymi kosztami. Na przykład PayU, najpopularniejszy dostawca w Polsce, pobiera kilkadziesiąt złotych opłaty aktywacyjnej plus ustalony, nieduży procent od transakcji, ale powyżej pewnej kwoty można negocjować stawki.

Jak można sensownie zacząć, żeby nie narazić się na duże koszty na samym początku?

Tu wspomogę się decyzjami naszych klientów, dla których wykonujemy sklepy internetowe. Otóż większość z nich decyduje się na nawiązanie współpracy z PayU, ponieważ jest to najpopularniejszy w Polsce operator szybkich płatności, a te są niemal obowiązkowe w każdym sklepie internetowym. Z firmami kurierskimi jest natomiast różnie – czasem internauta-klient dostaje do wyboru jedną konkretną firmę kurierską, a innym razem jest stawiany przed faktem dokonanym – podaje mu się tylko informację o koszcie wysyłki i ewentualnie czasie trwania tej wysyłki. Nie dostaje wyboru formy wysyłki.

Oczywiście, im więcej osób chcesz przekonać do zakupów u siebie, tym więcej takich współprac warto nawiązać, zarówno z kurierami jak i systemami płatności. Jednak na początku jedna firma z obu kategorii pozwoli Ci całkiem dobrze zacząć i nie narazi na zbyt duże koszty.

Współprace z zewnętrznymi firmami musisz zorganizować sobie samodzielnie, więc do kosztów hostingu, wykonania sklepu czy platformy SaaS dolicz współpracę z zewnętrznymi usługodawcami.

Ile produktów w sklepie chcesz oferować?

Im więcej produktów chcesz oferować, tym większy pakiet w platformie SaaS lub tym mocniejszy hosting musisz wykupić. Co oznacza „im więcej”? Różnica między 100 produktów a 200 jest zwykle pomijalna. Chodzi bardziej o to, czy tych produktów chcesz mieć 100 czy 5000 lub 20 000. A może jeszcze więcej?

Czy masz pomysł na blog lub inną formę treści w sklepie?

Mówiąc wprost – blog może Ci uratować tyłek jeśli chodzi o ruch z wyszukiwarki Google. Bo wiesz – żeby mieć jakiś zauważalny ruch z Google, nie wystarczy wkleić przy każdym produkcie opisu, który dostarczył producent. Google nazywa to duplicate content – czyli powielona treść, a tego wyszukiwarka raczej nie lubi. Wyszukiwarka lubi unikalną, soczystą, tematyczną treść (a jak myślisz, dlaczego poświęciłem mnóstwo czasu na napisanie takiego kobylastego wpisu? Nudzi mi się w domu? ;)).

Ile możesz pisać o produktach? Ile unikalnych opisów podobnych produktów możesz stworzyć? Niewiele, prawda? Dlatego opisy opisami (muszą być i nie ignoruj ich), ale to blog lub inna forma treści (artykuły?) będzie tym, co w praktyce może Ci wygenerować największy ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Miej bloga.

Przeczytaj też moje wpisy „Blog firmowy – co może dać Twojej firmie„, a także „39 pomysłów na wpisy na blogu firmowym„.

Newsletter sklepu internetowego

Newsletter to kolejny – przepraszam – dupochron.

Zróbmy taki eksperyment myślowy:

Na stronę Twojego sklepu internetowego wchodzi 100 osób. Kliknęli w link gdy zobaczyli reklamę, za którą zapłaciłeś (płacisz za każde kliknięcie). Wydaje się, że skoro kliknęli w reklamę – to chyba są zainteresowani tym, co oferujesz?

Pytanie za sto punktów brzmi: ile osób z tej setki kupi?

Odpowiedź: maksymalnie trzy-cztery osoby kupią, czyli konwersja wyniesie 3-4%:

konwersja a kanał pozyskiwania
Współczynnik konwersji według kanału pozyskiwania, źródło: raport Konwersja w ecommerce 2019, Mensis.pl

Większość kanałów reklamowych daje taki właśnie poziom konwersji. W najlepszych sklepach internetowych (górny wiersz oznaczony jako Top 25%) konwersja jest nieco wyższa, ale na razie zaczynasz, więc załóż, ze takiej nie będzie.

Ale! Zauważ, że dwa kanały dają wyższą konwersję:

  • email (czyli np. newsletter)
  • i refferal, czyli zakupy z polecenia

O ile na to drugie możesz wpływać tylko w ograniczonym stopniu, o tyle newsletter możesz założyć i nie musisz się na nikogo oglądać – dlatego to zrób.

Przeczytaj więcej w moim wpisie „Jak newsletter pomoże Ci zdobywać klientów„.

Regulaminy, polityka prywatności (RODO/GDPR), reklamacje/zwroty, itp.

Czyli wszystkie wymagane prawem dokumenty, które muszą się znaleźć w Twoim sklepie. Na tym się nie znam, a jedynie bardzo z grubsza orientuję, więc tylko krótko:

  • niektóre platformy sklepowe pomogą Ci w przygotowaniu tych dokumentów (jeśli wybierzesz odpowiedni pakiet), a potem zadbają, żeby były aktualne
  • jeśli tworzysz sklep na własną rękę (na własnym hostingu) lub w pakiecie, który nie zawiera pomocy prawnej – musisz treść tych dokumentów przygotować na własną rękę

Może kiedyś zaprosimy z Pauliną specjalistów z tych dziedzin i podpytamy o więcej szczegółów. 🙂

Jak stworzyć sklep – trzy sposoby dostępne na rynku

3 metody stworzenia sklepu internetowego

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, gdzie najlepiej założyć sklep internetowy. Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

To uzasadnione pytania – od tego wyboru będą zależały nie tylko koszty prowadzenia działalności, ale też – możliwości właściciela w rozbudowie sklepu.

Co prawda, zwykle istnieje możliwość zmiany wykorzystywanego oprogramowania, czyli przeniesienia/wyeksportowania oferowanych produktów gdzie indziej, ale w praktyce to dodatkowa praca i czas, który można byłoby wykorzystać inaczej.

Dlatego zanim podejmiesz decyzję, zapoznaj się z poniższymi informacjami i dopiero wtedy zdecyduj, gdzie otworzysz sklep swój  internetowy.

Oto trzy dostępne na rynku możliwości:

Platformy sklepowe typu SaaS, czyli oprogramowanie dostępne online

To najszybszy sposób na założenie sklepu – płacisz abonament i masz dostęp do programu, którym zarządzasz swoim sklepem. Dbanie o stabilność działania, utrzymanie hostingu i funkcjonalności sklepu masz z głowy.

W większości platform SaaS możesz zlecić specjalistom wykonanie Twojego sklepu na ich platformie.

Oprogramowanie na własnym hostingu – wykonanie samodzielne

Oprogramowanie możesz też zainstalować na własnym hostingu. Wtedy nie płacisz za platformę SaaS, a jedynie za hosting i domenę (co może wyjść  trochę taniej). Po Twojej stronie zostają jednak odpowiednie stworzenie sklepu, a także bieżące dbanie o jego działanie, co podnosi poziom trudności. Ale daje większe możliwości.

Zlecenie wykonania sklepu na własnym hostingu

Możesz też zlecić wykonanie sklepu internetowego specjalistom, którzy zajmują się tworzeniem stron internetowych, takim jak my. Tworzymy sklepy i strony www na bazie WordPress i Woocommerce – o obu przeczytasz niżej.

Takie rozwiązanie w dużej mierze zwalnia Ciebie z konieczności poznania się na technicznych detalach, a także możesz liczyć na czyjeś większe doświadczenie w tym temacie.

Przyjrzyjmy się każdemu z tych trzech sposobów bardziej szczegółowo.

Sposób 1:
Platforma SaaS

czyli oprogramowanie dla sklepu internetowego: załóż konto i sprzedawaj

sposób 1: platformy sklepowe online

Platforma SaaS to oprogramowanie sklepu internetowego dostępne online. Aby założyć sklep internetowy w modelu SaaS, wystarczy założyć konto i skonfigurować swój sklep:

  • wybrać odpowiedni szablon sklepu
  • wybrać odpowiadające nam ustawienia sklepu
  • dodać produkty w panelu

To zdecydowanie najprostsza metoda na uruchomienie sklepu online. Można powiedzieć, że takie programy do obsługi sklepu internetowego oferują po prostu gotowe sklepy – konfigurujesz i możesz sprzedawać (pomijam kwestie związane z rejestrowaniem działalności gospodarczej).

Szablony graficzne i kreatory wyglądu sklepu

Większość platform SaaS posiada szablony graficzne, z których możesz wybrać ten najbardziej odpowiedni dla tematyki Twojego sklepu:

Szablony graficzne dostępne w ofercie Redcart

Niektóre platformy, na przykład Shoplo i Sky-Shop, posiadają też kreator wizualny, który umożliwia Tobie samodzielne zbudowanie wyglądu własnego sklepu:

kreator wyglądu sklepu w platformie Shoplo
W Shoplo możesz zbudować wygląd swojego sklepu samodzielnie dzięki kreatorowi wizualnemu.

Cechy szczególne platform sklepu internetowego

Jest kilka niewątpliwych zalet oprogramowania typu SaaS do zakładania sklepów:

Abonament

Nie musisz mieć od razu dużej kwoty na start biznesu, aby założyć sklep internetowy. Abonamenty za programy do obsługi sklepu wynoszą zwykle od kilku złotych do 200 zł netto miesięcznie – to bardzo niedużo jak na możliwość wystartowania z własnym biznesem online.

Prostota założenia sklepu

Oprogramowanie SaaS to najłatwiejszy sposób na stworzenie e-sklepu. Żaden inny sposób (opisane w dalszej części artykułu) nie oferuje aż takiej prostoty.

W platformie sklepowej wszystkie funkcjonalności, których prawdopodobnie będziesz potrzebować, są już gotowe. Gotowe są także szablony graficzne, z których musisz po prostu wybrać jeden dla siebie. Platformy pomagają także dostosować sklep do wymagań prawnych i technicznych, takich jak:

  • zgodność z RODO
  • certyfikat SSL
  • regulamin sklepu i polityka prywatności

Nie musisz się martwić o bezpieczeństwo i stabilność działania sklepu

To rzecz, z której początkujący często nie zdają sobie sprawy. Jeśli uruchomisz sklep internetowy na własnym hostingu (o czym piszę niżej), musisz samodzielnie dbać o jego bezpieczeństwo (istnieje ryzyko zainfekowania przez wirusy) i płynność działania. To nie jest tak, że sklep na własnym serwerze wystarczy stworzyć – i działa. Albo samodzielnie nauczysz się dbać o technikalia sklepu, albo musisz to co jakiś czas zlecić specjalistom.

W przypadku programów typu SaaS nie Ty musisz się martwić tymi technicznymi aspektami. Właściciel danej platformy robi to za Ciebie – a Ty skupiasz się na zdobywaniu klientów. Jeden problem mniej.

Mnóstwo funkcjonalności w cenie

Każda platforma sklepowa oferuje dużo funkcjonalności, z których części i tak pewnie nie skorzystasz. Oczywiście, jeśli potrzebujesz czegoś bardzo nietypowego, to wtedy taki zamknięty zbiór gotowców może być problemem, ale na początku przygody ze sklepem zwykle szukamy czegoś raczej standardowego – żeby tylko w miarę prosto zacząć.

Integracje z zewnętrznymi usługami

Chcesz mieć integrację z Allegro lub Amazonem? A może z Ceneo? Chcesz w sklepie oferować różne formy płatności, np. PayU, Przelewy24 lub PayPal? A przesyłka? Poczta Polska, DPD, Paczkomaty – tych i innych kurierów możesz zintegrować bez większego wysiłku w niemal każdej platformie sklepowej.

Uwaga: aby integracja na przykład z kurierem działała w Twoim sklepie, musisz podpisać osobną umowę z tym konkretnym kurierem. Dopiero potem możesz zintegrować jego usługi ze swoim sklepem za pomocą narzędzi w wybranej platformie SaaS.

Dla małych i dużych sklepów

Mniej ważne, czy chcesz oferować 10 czy 500 000 produktów – platformy sklepowe nadają się zarówno do prowadzenia zarówno sklepów mikro jak i tych dużych.

Zawsze możesz przenieść swoje produkty do innej platformy SaaS

Jeśli w trakcie używania konkretnej platformy okaże się, że jej funkcjonalności Ci nie wystarczają – możesz wyeksportować produkty do innej. Nie jesteś na stałe przywiązany do jednego dostarczyciela usług.

Przykładowe platformy do tworzenia sklepów internetowych

Oto kilka platform sklepowych dostępnych na polskim rynku. Każdą z nich opiszę w osobnych artykule, więc stay tuned.

Shoplo

strona główna Shoplo.pl

Shoplo już na pierwszy rzut oka zachęca pięknym wyglądem. W ofercie wyróżnia ich to, że nie oferują gotowych motywów graficznych – ale otrzymujesz kreator wizualny do samodzielnego zbudowania wyglądu swojego sklepu internetowego. Ceny zaczynają się od 49 złotych miesięcznie.

Sky-Shop

Sky-Shop

Sky-Shop oferuje zarówno szablony graficzne jak i kreator/wizualny edytor szablonów. Najtańszy pakiet kosztuje 69 zł netto miesięcznie (w promocji na pierwszy rok – 21 zł netto).

Redcart

Redcart

Redcart nie oferuje kreatora oprawy graficznej, ale za to możemy wybrać jeden z gotowych szablonów. Jest to najtańsza platforma z opisywanych tutaj (i jedna z (naj)tańszych na rynku): pierwszy pakiet kosztuje „1,9% od sprzedaży netto nie mniej niż 9 zł / mies.”. Na uwagę zasługuje fakt, że już w najtańszym pakiecie możemy stworzyć sklep z dowolną liczbą języków i zaoferować dowolne waluty.

Sposób 2:
sklep na własnym hostingu

czyli zadbaj o niego sam i miej nieograniczone możliwości (jeśli umiesz lub zlecisz)

sposób 2: sklep na własnym hostingu

Sklep internetowy możesz zbudować samodzielnie lub zlecić stworzenie sklepu specjalnie dla Ciebie. To coś, czym my się zajmujemy: tworzymy sklepy internetowe od zera na bazie systemu WordPress.

Ale po kolei.

Jeśli chcesz, możesz mieć sklep na własnym hostingu i płacić abonament za hosting i domenę, a nie za założenie konta w czyimś serwisie (jak w opisanym wyżej modelu SaaS). „Własnym” hostingu oznacza, że wynajmujesz powierzchnię na swój sklep w firmie hostingowej i to jej płacisz roczny abonament, ale firma ta nie oferuje w tym abonamencie oprogramowania sklepu internetowego. O to musisz zadbać samodzielnie.

Istnieją też firmy hostingowe, które udostępniają oprogramowanie sklepowe, ale nigdy nie słyszałem o tym oprogramowaniu dobrych opinii. Ale faktem jest też, że sam zn ich nie korzystałem, więc jeśli chcesz – spróbuj, pamiętając o pierwszym zdaniu tego krótkiego akapitu 😉

Istnieją systemy sklepowe, które możesz pobrać z internetu nawet za darmo i zainstalować je na wybranym hostingu, a potem skonfigurować – i w ten sposób uruchomisz sklep.

Czego możesz się spodziewać tworząc sklep internetowy na własnym hostingu?

Oto kilka rzeczy, o których musisz wiedzieć.

Wyższy poziom trudności: dbanie o bezpieczeństwo i płynne działanie

Brzmi prosto: „wystarczy pobrać i zainstalować”, ale aż takie proste nie jest i wiąże się z koniecznością nauczenia się, jak o taki system dbać żeby nagle nie przestał działać (zaraz do tego wrócę).

To moje główne zastrzeżenie do oprogramowania sklepowego instalowanego na własnym hostingu: trzeba umieć się z nim obchodzić, nie ważne, które wybierzesz.

Twój sklep będzie atakowany przez wirusy i inne złośliwe programy, a Ty musisz zadbać o to, żeby maksymalizować swoje bezpieczeństwo. Zainfekowana witryna (nie tylko sklep) to witryna, która albo nie działa w ogóle albo działa nie tak, jak powinna. Więcej o tym co grozi Twojemu serwisowi, pisałem w tym artykule.

Dużo motywów graficznych (zwanych też szablonami)

Tak jak w przypadku platform SaaS, tak i tutaj masz możliwość skorzystania z gotowych motywów graficznych. Istnieją zarówno motywy bezpłatne jak i płatne.

Wyższy koszt stworzenia, nieco niższy – utrzymania (choć i to nie do końca prawda)

Nawet mając bezpłatne oprogramowanie takie jak Woocommerce lub Prestashop, musisz swój sklep na nim zbudować. I to zbudować dobrze, pamiętając na przykład o:

  • szybkości działania
  • optymalizacji SEO
  • czy wspomnianych zabezpieczeniach

Czyli albo poświęcisz czas na nauczenie się tego – albo zlecisz.

Wynika stąd, że na początku trzeba zainwestować środki: czas albo pieniądze (a najpewniej jedno i drugie, bo nawet zlecając musisz choć trochę się zaangażować).

Natomiast potem, rok po roku, koszt utrzymania może być niższy, bo hosting i domena kosztują razem mniej niż koszt platformy sklepowej…

…zakładając, że w trakcie działania sklepu nic nieoczekiwanego się nie wydarzy. Pamiętasz, gdy mówiłem o zabezpieczeniach? To naprawdę nie jest próba nastraszenia Cię albo przekonania do czegoś – tak po prostu jest, że strony i sklepy są czasami infekowane. I nie-specjalista zwykle/często nie poradzi sobie sam z usunięciem takiej infekcji. Trzeba będzie poprosić o pomoc specjalistę, czyli całkowity koszt utrzymania sklepu wzrośnie.

Strony internetowe i sklepy są czasami infekowane. I nie-specjalista zwykle/często nie poradzi sobie sam z usunięciem takiej infekcji. Trzeba będzie poprosić o pomoc specjalistę.

Konieczność samodzielnego aktualizowania oprogramowania

Tak – oprogramowanie czy to sklepowe czy stronowe trzeba REGULARNIE aktualizować. Teoretycznie, sprowadza się to do klikania w przycisk „Aktualizuj”, ale na tym teoria się kończy. W praktyce takie beztroskie zaktualizowanie systemu jak leci czasami powoduje problemy – bo na przykład nowsza wersja wtyczki nie współpracuje z inną wtyczką. W starszej wersji działała, ale teraz przestała. Na co dzień ogarniamy strony i sklepy naszych klientów i to naprawdę się czasami dzieje.

I dzieje się też sporo innych problemów, o których tu nie napiszę, bo to temat na osobny wpis.

Podsumowując, w teorii użycie Woocommerce lub Prestashop pozwala na pewne oszczędności, ale pociąga za sobą konieczność regularnego dbania o sklep. Po prostu pamiętaj o tym. A jeśli chcesz zlecić wykonanie takiego sklepu na bazie WordPressa i Woocommerce – zapraszamy do nas.

(Darmowe) oprogramowanie sklepu na własnym hostingu: Woocommerce, Prestashop i Magento

O Magento nie napiszę nic, bo nigdy nie miałem z tym systemem do czynienia. Wiedza z internetu mówi, że Magento to platforma dla bardziej wymagających (na przykład tutaj: „Ze względu na swój charakter, jest chętniej wybierany przez większych klientów, posiadających dużą bazę produktową.”), więc jeśli pasujesz do tej kategorii – poczytaj gdzie indziej 😉

Porozmawiajmy natomiast o Woocommerce, bo to nasze ulubione oprogramowanie sklepowe.

Woocommerce jako „skrypt” sklepu internetowego

Woocomerce jest wtyczką do systemu WordPress. Co to WordPress? To system zarządzania treścią, czyli taki panel, który umożliwia Ci samodzielne aktualizowanie Twojej strony internetowej bez konieczności kodowania. Dostajesz prosty edytor tekstu i… dużo więcej możliwości, o których napiszę w innym wpisie.

Prawie można powiedzieć, że Woocommerce to darmowy skrypt sklepu internetowego. Prawie, bo z doświadczenia widzę, że darmowe funkcjonalności zwykle nie są wystarczające i i tak trzeba je trochę rozbudować za pomocą wtyczek, często płatnych. Tak, wtyczek do wtyczki. 😉

Na Woocommerce powstaje wiele sklepów internetowych, co nie oznacza, ze ten system jest pozbawiony wad.

Sposób 3:
zleć wykonanie sklepu internetowego

skorzystaj z wiedzy i doświadczenia specjalisty

sposób 3: zleć wykonanie sklepu

Istnieją, oczywiście, firmy i freelancerzy, którzy zajmują się wdrażaniem sklepów internetowych, czy to na bazie CMS WordPress + Woocommerce, Prestashop lub innego systemu. Możesz im (a raczej: nam, bo serwis w którym się teraz znajdujesz to nasza strona z ofertą wykonania między innymi sklepów internetowych) zlecić stworzenie Twojego e-sklepu.

sklep internetowy sklep.inelo.pl
Sklep, który stworzyliśmy dla firmy Inelo

Czego możesz się spodziewać zlecając wykonanie sklepu internetowego?

W zasadzie zależy to od tego, komu konkretnie zlecasz i jakie ten ktoś/firma ma doświadczenie. Ale uogólniając:

Możesz zlecić stworzenie sklepu internetowego z indywidualną grafiką

Możemy zaprojektować grafikę sklepu specjalnie dla Ciebie, a potem ją wdrożyć do działającego serwisu, czyli zakodować. To w zasadzie najdroższa opcja, ale Twój sklep będzie miał niepowtarzalny design.

sklep z odzieżą modnaskrzynia.pl
Stworzony przez nas sklep z odzieżą Modna Skrzynia

Zleć stworzenie sklepu na bazie szablonów graficznych

Do każdego oprogramowania sklepowego istnieją gotowe, płatne i darmowe, motywy graficzne. Możesz ich użyć, aby nadać swojemu sklepowi ciekawy wygląd. Jeśli zlecisz tworzenie sklepu nam, pomożemy Ci wybrać odpowiedni projekt graficzny.

wygląd sklepu internetowego madlin.pl
…a to sklep Madlin.pl, który zbudowaliśmy na bazie motywu graficznego

Pomoc w dobraniu hostingu sklepu internetowego

Osoba doświadczona wie, jaki hosting będzie odpowiedni dla sklepu internetowego (będzie szybki i stabilny, ale niekoniecznie drogi), ponieważ na co dzień, siłą rzeczy, testuje różne oferty hostingowe.

Szablony/motywy a indywidualna grafika dla sklepu

Wydaje się, że motyw graficzny (czy to w platformie SaaS czy w platformie takiej jak WordPress lub Prestashop) jest gorszy niż indywidualna oprawa, ale to nie do końca prawda. Motyw wcale nie jest złym rozwiązaniem. Dlaczego?

  1. niższa cena. Wykonanie indywidualnej grafiki dla sklepu to koszt – orientacyjnie – 1500 – 3000 zł netto. A motyw graficzny? 300 – 600 zł netto.
  2. sklep musi mieć dość typowy układ elementów, żeby internauta nie szukał tego, co mu jest potrzebne (na przykład dostępu do koszyka). Dlatego nie ma konieczności projektować oprawy wizualnej od zera – standardowe, sprawdzające się układy graficzne jak najbardziej są dobrym pomysłem.
  3. poza nielicznymi przypadkami, internauci nie znają motywów graficznych sklepów tak dobrze, żeby zauważyć, że Twój sklep używa takiego szablonu. Nikt się nie zorientuje 😉 A nawet jeśli, to zazwyczaj nie ma to znaczenia.
  4. motywy można w mniejszym lub większym stopniu dopasować do Twoich potrzeb – więc gotowy sklep nabierze bardziej indywidualnego charakteru
  5. o ostatecznym wyglądzie sklepu świadczy nie tylko użyty szablon, ale także treści, które wstawisz w swoim sklepie, czyli na przykład zdjęcia produktów. Dwa sklepy na tym samym szablonie ale z innymi produktami/zdjęciami, będą wyglądały nieco inaczej

Powyższe zalety stosowania motywów graficznych nie oznaczają, że wykonanie indywidualnej oprawy sklepu jest złym pomysłem. Chcę tylko powiedzieć, że nie jest złym pomysłem korzystanie z takich gotowców – zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z biznesem online.

Ile kosztuje stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego?

Krótka odpowiedź: od kilkudziesięciu złotych netto miesięcznie.

Nieco dłuższa odpowiedź: to zależy od tego, jak stworzysz swój sklep internetowy i jakie masz oczekiwania wobec jego funkcjonalności.

Koszty możemy podzielić na:

  • koszt założenia/stworzenia sklepu
  • koszt prowadzenia/utrzymania sklepu

W uproszczeniu:

  • tworząc swój sklep na bazie platformy SaaS (o tym będzie niżej) zapłacisz zwykle znacznie mniej przy starcie, ale koszty utrzymania mogą być nieco wyższe. Inaczej mówiąc: koszty rozciągną się w czasie, możesz zacząć z mniejszym budżetem
  • tworząc sklep internetowy na własnym hostingu, poniesiesz większe koszty przy tworzeniu go (lub poświęcisz sporo czasu, jeśli chcesz to zrobić samodzielnie), ale utrzymanie może być nieco tańsze (niekoniecznie będzie – patrz: sekcja o aktualizowaniu płatnych wtyczek).

Koszty związane z założeniem sklepu internetowego

Cena założenia sklepu jest różna w zależności od tego, czy sklep zbudujesz na platformie SaaS (o czym piszę niżej) czy na własnym hostingu (o czym piszę jeszcze niżej).

Ile kosztuje otwarcie sklepu na platformie SaaS?

Od kilkudziesięciu złotych miesięcznie plus czasami opłata aktywacyjna lub konieczność zakupu szablonu graficznego – dodatkowe kilkaset złotych.

Przykładowe ceny podstawowego pakietu:

  • Shoplo.pl, pakiet Starter – 49 zł netto miesięcznie
  • Idosell – plan Smart CLOUD – 1,5% od obrotu nie mniej niż 49zł + opłata aktywacyjna

Koszt wykonania oprawy graficznej (całego sklepu) – dla bardziej wymagających

Wiele platform SaaS oferuje też wykonanie sklepu specjalnie dla Ciebie – a nie na ogólnodostępnym motywie graficznym. Koszt takiego wykonania to kilka tysięcy złotych netto.

Roczny koszt utrzymania sklepu na platformie sklepowej

Roczny koszt utrzymania sklepu to od kilkuset złotych netto do 2-3 tysięcy złotych netto (rzadziej więcej). Na pierwszy rok możesz też dostać niższą cenę. Zakładam tu, że w międzyczasie nie zlecasz dodatkowych prac w sklepie, na przykład dodania niestandardowych funkcjonalności.

Start sklepu może się też wiązać z dodatkowymi kosztami, na przykład kilkaset złotych za motyw graficzny sklepu albo opłata aktywacyjna.

Ile kosztuje założenie sklepu na własnym hostingu?

Oto przykładowe koszty sklepu zbudowanego na twoim własnym hostingu – zarówno zbudowanego przez Ciebie jak i zleconego specjalistom:

Hosting sklepu i domena

Po pierwsze, na pewno w koszty wlicz hosting sklepu internetowego (miejsce na serwerze). Hosting dla mikro sklepu to koszt kilkuset złotych rocznie (200-300, a nawet mniej – powinno na początek w zupełności wystarczyć).

Domena .pl to koszt kilkudziesięciu złotych rocznie.

Oprawa graficzna sklepu (lub motyw/szablon)

Będzie Ci potrzebna jakaś oprawa graficzna.

Stworzenie oprawy graficznej sklepu specjalnie dla Ciebie to koszt – orientacyjnie – od 1500 zł netto.

Możesz też wybrać gotowy motyw graficzny, zarówno płatny jak i darmowy. Płatne kosztują zwykle kilkadziesiąt dolarów plus podatek, czyli całość zamknie się w kwocie do 300 zł.

Czasem potrzebne dodatkowe wtyczki

Mogą być też potrzebne dodatkowe wtyczki, na przykład integrujące Twój sklep z zewnętrznymi usługami, na przykład integracja Fakturowi (system do automatycznego wystawiania faktur) z Woocommerce (system sklepowy – czytaj niżej) taka jak ta.

Niektóre takie wtyczki są płatne, inne – bezpłatne.

Ważne: płatne wtyczki często trzeba aktualizować corocznie. Oznacza to, że koszt takiej wtyczki poniesiesz nie tylko przy starcie, ale także rok po roku. Aktualizowanie wtyczek jest bowiem bardzo ważne dla bezpieczeństwa Twojego sklepu – nieaktualizowane oprogramowanie łatwiej padnie ofiarą ataków wirusów.

Ile kosztuje zlecenie wykonania sklepu internetowego

Tu ceny są bardzo zróżnicowane, najczęściej spotkasz tego typu usługi w cenie od 2000 – 5000 zł netto, ale istnieją też i tańsze i droższe usługi. W tej cenie zawrze się zarówno stworzenie oprawy graficznej, jak i często dodatkowe płatne wtyczki, jeśli będą potrzebne.

Podsumowanie kosztów sklepu na własnym hostingu

Podsumowując, jeśli zdecydujesz się samodzielnie zbudować swój sklep, to koszami będą:

  • hosting i domena – do kilkuset złotych rocznie, jeśli sklep się rozrośnie, to koszty hostingu też wzrosną, ale tym będziesz się martwić potem
  • motyw graficzny – do 300 zł
  • czasem płatne wtyczki – od kilkunastu dolarów do 200-300 złotych za jedną

I dużo pracy. Ale o tym dalej.

Jeśli zdecydujesz się zlecić wykonanie sklepu, spodziewaj się kosztu na poziomie kilku tysięcy złotych netto, powiedzmy od 2000 – 5000 zł netto.

Podsumowanie kosztów stworzenia sklepu

Czy najtańszy sklep internetowy to ten, który wykonasz samodzielnie? Niekoniecznie. Platforma sklepowa może się wiązać z mniejszymi kosztami (przynajmniej przez pierwsze 2-3 lata prowadzenia działalności) jeśli wybierzesz niedrogi pakiet.

Wiele sprowadza się do takich pytań:

  • czy wolę większy koszt na początku i mniejsze koszty utrzymania? – wybierz sklep na własnym hostingu
  • czy wolę mniejszy koszt stworzenia i nieco większe koszty utrzymania? – wybierz platformę sklepową, całość kosztów rozkłada się w czasie, a na pierwszy rok często są promocje cenowe.
  • czy wolę najtańszy sklep i poradzę sobie ze stworzeniem wszystkiego samodzielnie? – zbuduj sklep na własnym hostingu samodzielnie. Praca nad sklepem rozkłada się w czasie, bo będziesz się uczyć, jak optymalizować sklep, jakie funkcjonalności mu dodawać a jakie usuwać, itp.

Uwaga!

Powyższe wyliczenia to tylko przykłady, a dokładną wycenę każdy musi sobie zrobić sam. Nie wiem, jakie funkcjonalności sklepu Cię interesują, więc nie wiem, jaki realny koszt poniesiesz. Proszę nie pisać w komentarzach, że podane ceny to bzdury, bo ktoś miał taniej – wystarczy zerknąć na cenniki np. platform sklepowych (przykładowe platformy poniżej) i zobaczymy właśnie takie ceny. 🙂

Podsumowanie

Masz dwie możliwości stworzenia swojego sklepu internetowego:

  • skorzystanie z platformy sklepowej (wersja dla tych, którzy nie chcą zajmować się technicznym funkcjonowaniem sklepu) albo
  • wykorzystanie oprogramowania instalowanego na własnym hostingu (wersja dla osób bardziej technicznych, ale dająca w zasadzie nieograniczone możliwości), takiego jak Prestashop czy Woocommerce

Dodaj komentarz

Strony i reszta