Landing page – narzędzie do tworzenia skuteczniejszych kampanii reklamowych

Landing page może Ci pomóc w poprawieniu skuteczności Twojej reklamy w internecie. Zobacz, czym on jest i jak stosuje się go w praktyce.

Co to jest landing page?

Landing page, w Polsce zwany stroną lądowania, to podstrona Twojego serwisu, która jest przygotowana na „przyjęcie ruchu” z reklamy. Lepiej będzie to widać na przykładzie:

Przypuśćmy, że sprzedaję zegarki. Akurat mamy promocję na zegarki marki Tommy Hilfiger – chcemy tę promocję dodatkowo… wypromować.

Przypuśćmy, że zdecydowaliśmy się uruchomić kampanię reklamową na Facebooku. Internauta ma kliknąć w reklamę… – no właśnie, i co potem?

Gdzie chcemy, żeby trafił?

Czy na stronę główną sklepu? Raczej nie, bo im większy wybór ma potencjalny klient, tym mniejsza szansa, że cokolwiek kupi.

Czy na podstronę kategorii z zegarkami Tommy Hilfiger? Już lepiej, ale internauta zobaczy przecież mnóstwo linków do innych kategorii sklepu, które mogą go zainteresować i rozkojarzyć – i nie kupi.

A może stworzymy dodatkową podstronę – właśnie landing page – na której umieścimy TYLKO informacje dotyczące promocji marki Tommy Hilfiger? Dzięki temu uwaga internauty będzie  skupiona tylko na tym, co chcemy mu pokazać.

Na taki landing page będziemy kierować ruch z naszej kampanii reklamowej na Facebooku.

Landing page jest właśnie takim wyciskaczem konwersji. Kilka lat temu używana była nawet nazwa squeeze page – strona-wyciskacz – do określania landingów, które miały zapisywać na listy emailowe, np. newsletter.

przykład prostego landing page'a
przykład prostego landing page’a

Zazwyczaj przez stronę lądowania rozumiemy właśnie taką pojedynczą podstronę (często pozbawioną nawet głównej nawigacji) której nadajemy jeden konkretny cel: np. sprzedaż lub zapisanie się na listę emailową.

Czasami warto taką definicję strony lądowania rozszerzyć: landing page’em może być każda podstrona Twojego firmowego serwisu, na którą trafia internauta. Jaki cel dajesz tej podstronie? Czy jest ona zbudowana tak, aby do tego celu prowadzić?

Nawet wpis na blogu taki jak ten może być potraktowany jak landing page z jednym głównym celem. Zauważyłeś, że na blogach często nie ma bocznej kolumny, która jeszcze kilka lat temu pojawiała się obok każdego wpisu na każdym blogu? Dlaczego jej nie ma? Bo rozprasza uwagę internauty i daje mu więcej „furtek wyjścia”.

A jeśli nie rozproszę Twojej uwagi, to mogę Cię pokierować tam, gdzie chcę – na przykład do artykułu „Jak reklamować firmę w internecie?”

Co daje landing page?

Mówiąc krótko, dobrze zbudowany landing page powinien zwiększyć skuteczność kampanii emailowej. Czyli: sprzedasz więcej. Ale rozbijmy to na części:

  • landing jest kontynuacją obietnicy z reklamy. Jeśli w mailingu do klientów mówisz o promocji na zegarki Tommy Hilfiger, po kliknięciu w reklamę internauta powinien zobaczyć więcej informacji na temat tej promocji, a nie na przykład stronę główną sklepu. Strona główna zawiera masę informacji (nawigacja/kategorie sklepu, inne produkty, itp.), których internauta w danym momencie nie chce
  • landing page skupia się na jednym celu, więc nie rozprasza internauty treściami, które do tego celu nie prowadzą. Jeśli na landingu sprzedajemy zegarki konkretnej marki, to nie umieszczamy na nim innych marek. Wstawimy natomiast informacje o cenach, najpopularniejszych modelach zegarków promowanej marki, warunkach promocji, sposobach płatności i dostawy. Chcemy, żeby internauta znalazł wszystkie potrzebne mu informacje bez konieczności opuszczania landing page’a
  • landing upraszcza proces zakupowy. Internauta nie musi szukać potrzebnych mu informacji – wszystkie znajdzie od razu. A im bardziej uprościmy mu zakupy, tym większa szansa, że rzeczywiście kupi. Im mniej kliknięć musi wykonać i im mniej czasu poświęcić, tym lepiej dla nas
  • powyższe punkty sprawiają, że strony lądowania dają wyższe konwersje (więcej osób skorzysta z oferty) niż na „zwykłej” podstronie Twojego sklepu lub firmowej witryny
Im więcej linków znajduje się na danej podstronie, tym mniejsza szansa, że internauta kliknie tam, gdzie byśmy chcieli. Na stronie głównej serwisu (strony www czy sklepu) jest zazwyczaj bardzo dużo linków, które nie prowadzą w jednym, pożądanym przez nas kierunku (pełnią inną funkcję).

Przykłady stron lądowania

Przykładowe strony lądowania:

przykładowy landing page
Przykładowy, długi landing page, który podaje internaucie wszystkie informacje, a potem prosi o zarejestrowanie się.

 

długi przykład landing page'a- finansowyninja.pl
Mały fragment naprawdę długiej strony lądowania dot. tylko jednego produktu – książki. Finansowyninja.pl

Strona internetowa firmy a landing page

Tworząc stronę internetową dla firmy lub sklep internetowy, warto zapewnić sobie możliwość tworzenia landingów w późniejszym czasie.

Jeśli Twoja strona zbudowana jest na bazie wizualnego kreatora – masz łatwiej, ponieważ tego kreatora można użyć do stworzenia landing page’a. Jeśli jednak Twoja strona czy sklep nie posiada takiego kreatora, możesz stworzyć landing za pomocą innych narzędzi.

Jak stworzyć landing page? Narzędzia

Oprócz wizualnego kreatora, o którym wspomniałem wcześniej, możesz skorzystać z innych narzędzi aby stworzyć landing page. Oto kilka z nich:

Kreator stron lądowania w narzędziu do wysyłki emaili

Narzędzia takie jak Getresponse czy Mailerlite pozwalają na stworzenie landing page’a za pomocą wizualnego kreatora. Landing ten będzie od razu zintegrowany z danym narzędziem, więc będzie mógł zbierać dla Ciebie adresy email internautów.

Narzędzie do budowania landingów – Landingi.com

Landingi.com to wyspecjalizowane narzędzie do tworzenia stron lądowania. Widziałem nawet całą stronę www agencji marketingowej zbudowaną w Landingi.com 🙂

Traktuj podstrony swojego serwisu jak strony lądowania

Gdy tworzysz jakiś dział swojej strony internetowej, zastanów się: co chcę, aby w tym dziale wykonał internauta? Co ma zobaczyć? W który link kliknąć? Jaką inną akcję wykonać? Buduj swoje podstrony tak, żeby zwiększyć szansę na to, że internauta wykona pożądaną przez Ciebie akcję.

Można w zasadzie nie mieć klasycznej strony www

W zasadzie możesz skutecznie promować swoją firmę w internecie nie posiadając klasycznej strony www. Ruch z kampanii reklamowych możesz kierować od razu na landing page, a tam konwertować go na leady – czyli zbierać kontakty do osób zainteresowanych Twoją ofertą z reklamy/strony lądowania.

Oczywiście, takie rozwiązanie pozbawia Cię korzyści, jakie daje posiadanie strony www (np. nie zbudujesz ruchu z wyszukiwarki Google, albo będzie to utrudnione), ale taki model biznesowy z powodzeniem może działać, jeśli umiesz „robić reklamę”.

Dodaj komentarz

Strony i reszta