Motywy/szablony stron www – czy na pewno samodzielnie wykonasz profesjonalną stronę www? + rozwiązania

Motywy (do WordPressa czy innych CMSów), zwłaszcza te płatne, obiecują, że łatwo i szybko wykonasz za ich pomocą piękną stronę internetową lub sklep. Czy to rzeczywiście prawda? Czy wystarczy „tylko” dopasować motyw do swoich potrzeb, żeby powstała profesjonalna strona www?

Strony demonstracyjne motywów (wyglądają pięknie)

Każdy motyw, który możesz kupić, ma stronę demonstrującą jego możliwości. Przykład strony demo dla motywu Hazel z Templatemonster, jednego z największych serwisów z motywami między innymi do WordPressa i Woocommerce:

motyw graficzny Hazel z Themeforest
Motyw Hazel z Themeforest

Kliknij i obejrzyj sobie – wygląda naprawdę dobrze. Kto by nie chciał takiej strony www?

Niestety, zaraz Ci pokażę, dlaczego stworzenie strony na bazie takiego motywu (niekoniecznie tego konkretnego, wybrałem go przypadkiem) może nie być takie proste.

Strona www bez konieczności tworzenia oprawy graficznej od zera – ale nie do końca

Plusem motywów jest to, że pozwalają na zbudowanie strony www bez konieczności pisania oprawy graficznej w kodzie od zera. Nie zawsze takie rozwiązanie jest dobre, ale w bardzo wielu przypadkach sprawdza się świetnie – wybierasz motyw, dodajesz do niego swoje treści i strona gotowa. Mnóstwo czasu i pracy – oszczędzone.

Ale nie do końca.

Łatwo mi się pisze „dodajesz do motywu swoje treści”, ale właśnie w tym miejscu pojawia się trudność. Wcale nie jest tak łatwo zmodyfikować przykładowe treści w motywie tak, żeby finalny efekt wyglądał równie dobrze, co strona demo.

Wcale nie jest tak łatwo zmodyfikować przykładowe treści w motywie tak, żeby finalny efekt wyglądał równie dobrze, co strona demo.

Wiele razy poprawialiśmy po kimś mniej doświadczonym jego stronęa raczej budowaliśmy ją od początku. Klient zwracał się do nas po tym, jak sam próbował stworzyć serwis internetowy, ale się zagrzebał w chaosie i nie mógł się wygrzebać. Nic dziwnego – tworzę strony od ponad 10 lat i sam czasem tak się zamieszam w ustawieniach motywów, że szok. 😉

Oto kilka powodów, dla których stworzenie strony www na motywie wcale nie jest takie proste:

Motywy zawsze mają idealnie skrojone treści lorem ipsum (albo inne treści-zapychacze)

Twórcy motywów wstawiają w nich przykładowe treści. Zwróć jednak uwagę, że te treści są zawsze tak napisane, żeby świetnie wyglądały.

Inaczej mówiąc, treści-śmieci są tak napisane, żeby motyw wyglądał ładnie.

W praktyce często będziesz potrzebować więcej miejsca na opisanie jakiegoś zagadnienia niż przewiduje motyw.

– No to co, to wstawię więcej- możesz powiedzieć

Właśnie o to chodzi – wstawisz więcej, ale to już nie będzie wyglądało tak samo dobrze:

Własne treści dodane do motywu nie wyglądają już tak dobrze

Twoje treści nie będą idealnie takie same jak treści w szablonie graficznym. A to oznacza, że często lepiej byłoby ułożyć je w inny sposób niż sugeruje szablon.

Często lepiej byłoby ułożyć treści w inny sposób niż sugeruje szablon.

Dopasowywanie firmy/treści do motywu zamiast motywu do firmy

Często osoby próbują dopasować swoje treści (w tym ich ilość) do tego, co sugeruje motyw, ale to jest dokładna odwrotność tego, co powinny robić.

To treści są najważniejsze na Twojej stronie www. Kolejność tworzenia strony powinna więc być taka:

  1. tworzysz treści
  2. zastanawiasz się, jak je rozmieścić na stronie tak, żeby te najważniejsze były najlepiej widoczne
  3. tworzysz stronę www

Taka kolejność spowoduje, że przekażesz internaucie/potencjalnemu klientowi dokładnie to, co chcesz przekazać. Jeśli gdzieś musisz wstawić więcej treści – wstawiasz więcej. Jeśli gdzieś chcesz mieć treści mniej albo uznasz, że lepszy będzie obraz niż tekst – wstawiasz obraz.

Motyw nie może Ci narzucać, gdzie i jak dużo masz napisać. Nie traktuj motywu jak wyroczni.

Motyw nie może Ci narzucać, gdzie i jak dużo masz napisać.

Ale…

Budując własny układ treści, możesz liczyć głównie na swoje umiejętności graficzno-estetyczne

Poprzedni punkt był jednym z najważniejszych w tym tekście. Najpierw napisz treść, potem zastanawiaj się, jak ją pokazać na stronie.

Ale takie rozwiązanie powoduje problem: musisz samodzielnie ułożyć swoją treść. Jeśli nie masz do tego drygu lub wyuczonych umiejętności (jak ja) –efekt finalny może być kiepski, daleki od pięknej strony demonstracyjnej motywu.

Rozmiary fontów, odstępy między napisami, dobór kolorów – to detale, ale wpływają na to, jak będzie wyglądała całość

Motyw często daje możliwość obrania fontów (krojów pisma), ich rozmiaru, odstępów między liniami tekstu i innych detali. W teorii to bardzo dobrze, że masz taką możliwość: możesz bardziej dopasować motyw do swoich potrzeb.

W praktyce to czasem kolejna pułapka: trzeba umieć profesjonalnie dobrać fonty i ich parametry do siebie. Czy wiesz, że nad samym dobieraniem fontów można spędzić mnóstwo czasu?

To samo z doborem kolorów. Dobrze dobrane kolory same w sobie potrafią robić super efekt na stronie www – wtedy Twoja firma od samego początku odwiedzin robi na internaucie bardziej profesjonalne wrażenie.

Ale kolory dobrane kiepsko dają efekt odwrotny – strona, a za nią firma, wygląda na amatorską – ktoś, kto szuka profesjonalisty, może uznać, że na tej konkretnej stronie nie ma czego szukać.

Przeczytaj też: Jak zwiększyć ilość klientów dzięki zdjęciom na stronie internetowej? (badania)

Im większe możliwości ma motyw, tym… trudniej go skonfigurować

Motywy można podzielić (głównie na potrzeby tego wpisu) na dwie grupy:

  • motywy „zwykłe” – takie oferują zwykle kilka wyglądów strony do wyboru. Kupujesz jeden motyw i możesz włączyć jeden z tych wyglądów
  • motywy „kombajny” (nazywane na Zachodzie słowem multipurpose – wielozadaniowe) – z takiego motywu możesz zbudować w zasadzie dowolną stronę, z dowolnej branży. Motywy-kombajny dają Ci możliwość wybrania jednego z nawet kilkuset wyglądów Twojej strony www

To drugie brzmi super, nie? Kto by nie chciał kupić jednego motywu i móc za jego pomocą zrobić niemal wszystko?

Problem w tym, że im większe motyw ma możliwości, tym ma więcej ustawień. Może ich mieć naprawdę dużo – jeżeli możesz ustawić każdy detal strony to znaczy, że do każdego detalu jest osobna kontrolka. Albo kilka.

Nie zrozum mnie źle. Nie jestem całkowitym przeciwnikiem rozbudowanych, wielofunkcyjnych motywów. Jeden mi się nawet podobał (Be Theme na Themeforest).

strony demo w motywie Be theme
Strony demo, które są dodawane do motywu Be Theme

Chcę tylko powiedzieć, że trzeba mierzyć siły na zamiary – jeśli nie bardzo lubisz/umiesz grzebać w ustawieniach, nazwijmy to ogólnie, systemów IT, to taki motyw może być dla Ciebie po prostu stratą czasu.

Jestem zdania, że motywy-kombajny, z których możesz zbudować serwis w dowolnej branży, nie są dla osób bez choćby niedużego doświadczenia w tworzeniu stron www.

Jeśli zamierzasz kupić motyw i samodzielnie zbudować stronę www, lepiej wybierz taką oprawę graficzną, która nie ma nieograniczonych możliwości.

W przypadku sklepów internetowych i blogów praca z motywami graficznymi jest nieco łatwiejsza

…bo układ strony głównej sklepu, strony produktowej czy wpisu na blogu jest z góry narzucony i nie trzeba go w ogóle ruszać. Ktoś go zaprojektował dla Ciebie i często nawet masz ograniczone możliwości edycji tych elementów.

W przypadku stron www musisz jakoś ułożyć treść w wizualny sposób – i to jest największa trudność.

Samodzielnie aktualizując treści na stronie www też możesz sobie napsuć

Nagminny problem: stronę wykonuje ktoś z doświadczeniem (i wtedy wygląda ona dobrze), ale właściciel nie umie jej ładnie aktualizować/edytować – i z czasem strona brzydnie i robi coraz gorsze wrażenie. Modyfikacja po modyfikacji – i jakość strony spada. To, za co zapłacił klient, znika.

Czy trzeba w takim razie zlecać specjaliście każdą modyfikację na stronie?

Nigdy w życiu! Ty byś poszedł z torbami, a my byśmy mieli urwanie głowy z ciągłymi poprawkami pojedynczych akapitów tekstu! 😉 Tak wygląda piekło web developera: użerać się przez wieczność z poprawkami, z których każda zajmuje nie więcej niż 3 minuty. Dziesiątki takich mikro poprawek dziennie dla wielu różnych klientów i tak dzień w dzień – w nieskończoność. Ktoś zainteresowany?

Lepiej zrobić co innego:

Edytując/tworząc swoją stronę internetową, szukaj sprawdzonych rozwiązań

Przykładowo, masz długi tekst (kilka akapitów + nagłówki śródtekstowe) do sekcji „O firmie”). A motyw, jak na złość, przewiduje tylko tyle miejsca na tę sekcję:

 

Wstawisz swój długi tekst w to pole?

Nie! Poszukaj innych motywów, które posiadają taką sekcję i znajdź takie, które rozwiązały ją inaczej, przewidując dużo więcej miejsca na tekst „O nas”.

To najprostsze rozwiązanie (choć czasami trochę trwa, zanim znajdzie się układ, który pasowałby do naszej treści).

Gdy już znajdziesz odpowiadający Ci układ, zwróć uwagę na to:

  • które elementy układu wyróżniają się spośród reszty? Czy są to elementy, które najbardziej chcesz wyróżnić?
  • jakie są odstępy między elementami – jak bardzo nagłówek jest oddalony od tekstu, jak bardzo tekst jest oddalony od zdjęcia, itp.
  • ile proporcjonalnie miejsca zajmuje każdy element układu (np. czy zdjęcie zajmuje 50% szerokości czy mniej? A może więcej?)

UWAGA: Nie kopiuj układu 1:1, bo może on nie pasować do wyglądu Twojej strony. Na przykład Twój motyw przewiduje dużo światła (światło to „pusta przestrzeń” między elementami), a sekcja, którą chcesz odtworzyć jest z motywu z małą ilością światła.

Zamiast kopiować, zainspiruj się. Wypunktowane powyżej elementy mają Ci tylko pomóc zwrócić uwagę na to, co może decydować o dobrym wyglądzie i pomóc zachować jednolity styl strony.

Podsumowanie

W dzisiejszym wpisie dowiedziałeś się, że choć motywy/szablony graficzne z jednej strony mogą być dużą pomocą przy tworzeniu strony internetowej, to mogą też być problematyczne.  Wybierając dla siebie motyw, pamiętaj o powyższych poradach, a zlecając wykonanie strony www specjaliście – zapytaj, czy nie lepiej będzie, jeśli on/ona włączy się w proces wybierania motywu.

Dodaj komentarz

Strony i reszta