Własny sklep internetowy możesz stworzyć na kilka sposobów, ale jedno z nich należy do tych bardziej godnych uwagi: użycie platformy sklepowej, czyli oprogramowania dostępnego online. W tym wpisie pokażę Ci, jakie są potencjalne zalety i wady tego rozwiązania.
Spis treści wpisu
- Co to jest oprogramowanie do sklepu internetowego (platforma sklepowa)?
- Co to jest model SaaS?
- Sklepy internetowe w modelu SaaS – jak to działa w praktyce?
- Miesięczny/roczny abonament za hosting i oprogramowanie
- Pomoc techniczna w cenie abonamentu – nie zostajesz sam/a
- Gotowy sklep internetowy z szablonu graficznego lub… indywidualny sklep internetowy
- Ktoś inny bierze na siebie dbanie o działanie Twojego sklepu
- Integracje z zewnętrznymi usługami w cenie
- Możliwość współpracy dropshippingowej
- Sklepy internetowe w modelu SaaS – jak to działa w praktyce?
- Kilka platform sklepowych dostępnych na polskim rynku
Co to jest oprogramowanie do sklepu internetowego (platforma sklepowa)?
Platforma sklepowa to oprogramowanie, które pozwala Ci zarządzać Twoim e-sklepem:
- dodawać/edytować/usuwać produkty
- zarządzać napływającymi zamówieniami
- włączać/wyłączać integracje sklepu z dostawcami, systemami płatności, porównywarkami cen, portalami aukcyjnymi, itd.
- edytować najważniejsze podstrony sklepu jak strona główna czy podstrony z regulaminem, warunkami dostawy, działem kontaktowym, itp.
Słowem, platforma sklepowa to oprogramowanie do prowadzenia sklepu, które stanowi niejako centrum Twojego sklepu. To tu nim zarządzasz.

Platformy sklepowe działają w modelu SaaS, któremu warto się przyjrzeć, zakładając e-sklep.
Co to jest model SaaS?
SaaS (ang. Software as a Service) to nic innego jak korzystanie z oprogramowania rozliczane abonamentowo, na przykład co miesiąc.
Za stworzenie sklepu internetowego nie musisz płacić jednorazowo dużej kwoty – możesz płacić miesięczne, relatywnie niskie koszty i korzystać z w pełni funkcjonalnego oprogramowania do prowadzenia sklepu.
Sklepy internetowe w modelu SaaS – jak to działa w praktyce?
Pokażę Ci, jak działają platformy sklepowe w praktyce:
Miesięczny/roczny abonament za hosting i oprogramowanie
Każdy serwis internetowy, również e-sklep, musi być umieszczony na hostingu (serwerze). Ten koszt Cię nie ominie. Płacąc za korzystanie z platformy sklepowej, hosting masz w cenie.
Oprócz hostingu, w cenie abonamentu otrzymujesz też – no właśnie – oprogramowanie do prowadzenia sklepu. Jest to specjalistyczne oprogramowanie, które pozwala Ci zrobić wszystko, czego potrzebuje właściciel sklepu, od dodawania produktów po integracje np. z systemami szybkich płatności.
Pomoc techniczna w cenie abonamentu – nie zostajesz sam/a
W modelu SaaS masz zawsze dostęp do pomocy technicznej, bo przecież za wybraną przez Ciebie platformą sklepową stoi firma, która ją stworzyła. W sprawach związanych ze sklepem możesz się zwrócić do doświadczonych osób, które najlepiej będą potrafiły pomóc.
Gotowy sklep internetowy z szablonu graficznego lub… indywidualny sklep internetowy
Zakładając sklep internetowy na platformie sklepowej, masz zwykle dwie możliwości:
- wybrać dla swojego sklepu jeden z motywów graficznych przygotowanych przez właściciela oprogramowania sklepowego:

- zamówić indywidualną oprawę graficzną stworzoną specjalnie dla Twojego sklepu. Ta usługa jest wyraźnie droższa, ale daje dodatkowe korzyści: sklep będzie dokładnie dopasowany do tego, czego oczekujesz:

Ktoś inny bierze na siebie dbanie o działanie Twojego sklepu
To bardzo ważny punkt.
Widzisz, osoby, które jeszcze nie zarządzały stroną www lub sklepem często widzą sprawy tak:
- tworzę/zlecam stronę www/sklep…
- …umieszczam/umieszczają mi stronę/sklep na serwerze i podłączamy domenę…
- …i ta strona/ten sklep sobie działa, a ja szukam klientów
Proste? Proste.
Ale tylko w teorii.
Praktyka niestety jest bardziej skomplikowana, a także często pociąga ze sobą dodatkowe koszty.
Dlaczego?
Z wielu powodów. Oto kilka sytuacji, z którymi miałem do czynienia w ciągu ostatnich dwóch-trzech miesięcy (u naszych klientów):
- sklep sprzedający bilety na event miał tyle odwiedzin, że serwer został przeciążony. Internauci nie mogli kupić biletów i na profilu facebookowym firmy pojawił się hejt
- sklep dość dużej firmy zaczął ni stąd ni zowąd pokazywać błąd i przestał działać – przez niezaktualizowane oprogramowanie (Woocommerce) i wtyczki do niego
- strona www firmy została zainfekowana wirusem – i „rozjechała się”, czyli nie wyświetlała się tak, jak miała się wyświetlać. Naprawienie szkody zajęło około trzech dni
- zakupiona wtyczka nie chciała współpracować z inną wtyczką – trzeba było szukać innej, zgłaszać reklamacje i prosić o zwrot kosztów
Taka jest praktyka. Jeśli masz stronę lub sklep internetowy na własnym hostingu, trzeba się spodziewać, że prędzej czy później coś może pójść nie tak. To nie jest tak, że raz stworzony serwis zawsze działa i nie ma z nim problemów. Wiele problemów być może naprawisz sobie samodzielnie, ale do innych będzie potrzebny specjalista. Ale specjalista zwykle nie zareaguje od razu – bo ma więcej spraw na głowie niż tylko Twój sklep.
No i teraz wracamy do platform sklepowych:
Integracje z zewnętrznymi usługami w cenie
Twój sklep nie będzie działał w próżni – być może chcesz go zintegrować np. z:
- systemem szybkich płatności (jak PayU)
- jakąś firmą kurierską
- Allegro albo innym portalem aukcyjnym
- porównywarką cenową
To nie jest takie oczywiste, jeśli tworzysz swój sklep na bazie oprogramowania instalowanego na własnym hostingu, jak na przykład Woocommerce. W takiej sytuacji wiele integracji wymaga zakupienia dodatkowych wtyczek, płatnych co rok.
Hurtownie, hurtownie dropshippingowe, kurierzy, systemy płatności, porównywarki, systemy księgowe, narzędzia marketingowe, portale aukcyjne, marketplace’y – te wszystkie integracje możesz łatwo zintegrować ze swoim sklepem.
UWAGA: czym innym jest integracja danej usługi ze sklepem, a czym innym jest korzystanie z tej usługi. Bezpłatna integracja nie oznacza, że narzędzie samo w sobie również otrzymasz bezpłatnie.
Na przykład integracja z systemem szybkich płatności może być bezpłatna, ale umowę z tym systemem musisz podpisać osobno – i ponieść związane z tym koszty.
Możliwość współpracy dropshippingowej
W ramach korzystania z platform sklepowych możesz włączyć integrację z hurtowniami oferującymi dropshipping.
Co to jest dropshipping? Wyobraź sobie, że otwierasz sklep internetowy, ale nie masz magazynu. Wstawiasz na sklep towary, które przechowuje u siebie hurtowania dropshippingowa – teoretycznie nawet nie musisz widzieć ich na oczy. Gdy internauta składa zamówienie, wędruje ono właśnie do hurtowni, która pakuje je i wysyła do Twojego klienta.
Krótko mówiąc: dropshipping to sprzedawanie towarów, które ktoś inny ma fizycznie u siebie. Ty zajmujesz się „tylko” ich sprzedażą.
Kilka platform sklepowych dostępnych na polskim rynku
Oto kilka platform sklepowych dostępnych na polskim rynku.
Sky-Shop
Sky-Shop oferuje zarówno szablony graficzne jak i kreator/wizualny edytor szablonów. Najtańszy pakiet kosztuje 69 zł netto miesięcznie (w promocji na pierwszy rok – 21 zł netto).
Redcart
Redcart nie oferuje kreatora oprawy graficznej, ale za to możemy wybrać jeden z gotowych szablonów. Jest to najtańsza platforma z opisywanych tutaj (i jedna z (naj)tańszych na rynku): pierwszy pakiet kosztuje „1,9% od sprzedaży netto nie mniej niż 9 zł / mies.”. Na uwagę zasługuje fakt, że już w najtańszym pakiecie możemy stworzyć sklep z dowolną liczbą języków i zaoferować dowolne waluty.
Shoplo
Shoplo już na pierwszy rzut oka zachęca pięknym wyglądem. W ofercie wyróżnia ich to, że nie oferują gotowych motywów graficznych – ale otrzymujesz kreator wizualny do samodzielnego zbudowania wyglądu swojego sklepu internetowego. Ceny zaczynają się od 49 złotych miesięcznie.
Podsumowanie
Jak widzisz, korzystanie z oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego ma wiele zalet. Platforma sklepowa może być świetnym rozwiązaniem zarówno jeśli tworzysz swój pierwszy sklep online, jak i wtedy, gdy masz już w tym doświadczenie.