Pozycjonowanie w Google, czyli reklama strony www w organicznych wynikach wyszukiwania

Pozycjonowanie strony internetowej w Google daje Twojej firmie wielką korzyść: pojawiasz się przed internautą dokładnie wtedy, gdy on Ciebie szuka. Zobacz, na czym polega pozycjonowanie, ile kosztuje i czy możesz wykonać je samodzielnie.

Co to jest pozycjonowanie w Google?

Pozycjonowanie w Google to podnoszenie pozycji Twojej strony www/sklepu/bloga, na jakiej wyświetla się on w wynikach wyszukiwania.

Każdy serwis internetowy, zaraz po powstaniu, wyświetla się w Google nisko – na pozycji poniżej np. 30, rzadziej wyżej. Zadaniem pozycjonowania jest właśnie podniesienie tej pozycji tak, żeby serwis był znajdowany przez internautów.

Jak wysoko trzeba się wyświetlać w wyszukiwarce, aby dotrzeć do internautów?

Im wyżej, tym zazwyczaj lepiej.

Minimum, jakim powinieneś być zainteresowany, to pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania.

Minimum, jakim powinieneś być zainteresowany, to pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania. Jeśli Twój serwis jest jednym z pierwszych dziesięciu, to możesz liczyć na jakiś ruch w wyszukiwarki Google. Napisałem „jakiś”, ponieważ na samym dole tej pierwszej dziesiątki ruch będzie raczej nieduży, można powiedzieć: otrzymasz okruchy z pańskiego stołu ;). Większość ruchu (rzędu 80-95%) „zgarną” dla siebie te serwisy, które wyświetlają się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Czyli jeśli dana fraza wyszukiwana jest na przykład 1000 razy miesiącu, a Twoja strona jest na końcu tej pierwszej dziesiątki, to możesz liczyć na, przykładowo, 50 do 200 odwiedzin miesięcznie.

Ruch może być większy lub mniejszy w zależności od frazy na jaką się pozycjonujesz, czyli od tego, jak głęboko (jak nisko) szukają internauci. Jeśli internauta szuka prostej odpowiedni na konkretne pytanie (np. wynik meczu Polska-Szwecja), to odpowiedź znajdzie prawdopodobnie na stronach wyświetlających się na pierwszych pozycjach i nie dotrze nawet do trzeciej strony na liście.

Ale jeśli internauta chce bardziej zgłębić temat (np. jak wykonać pozycjonowanie szerokie) lub porównać możliwości zakupu (np. komputery dla grafików), wtedy w swoich poszukiwaniach schodzi niżej i nawet będąc na dziesiątej pozycji możesz liczyć na jakiś ruch w swoim serwisie.

Tak czy inaczej, strony ustawione najwyżej przejmują zdecydowaną większość ruchu, ale te wyświetlające się niżej też są odwiedzane – ale wyraźnie rzadziej.

Czy nie wystarczy mi optymalizacja SEO aby być wysoko w Google? Czym się to różni od pozycjonowania?

Być może słyszałeś, że żeby Twój serwis pojawiał się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, trzeba wykonać optymalizację SEO. To prawda.

Rzadziej się jednak dodaje fakt, że sama optymalizacja bez pozycjonowania bardzo często (zazwyczaj?) nie wystarczy, aby strona/sklep/blog wyświetlały się w pierwszej dziesiątce w Google.

Sama optymalizacja bez pozycjonowania bardzo często (zazwyczaj?) nie wystarczy, aby strona/sklep/blog wyświetlały się w pierwszej dziesiątce w Google.

Dlaczego nie wystarczy? Bo „zawodników”, którzy chcieliby się wyświetlać wysoko – w pierwszej dziesiątce wyników – jest zawsze więcej niż 10, czyli ktoś musi spaść niżej. Jeśli każdy wykona tylko optymalizację SEO – to wyszukiwarka musi jakoś te strony poukładać i kogoś wyświetlić niżej – dlatego bierze pod uwagę także inne czynniki niż tylko sama optymalizacja SEO. Bierze pod uwagę linki z innych serwisów, które prowadzą do Twojej strony – bo to właśnie linki powodują, że Twój serwis może wyświetlać się wyżej. Ale o linkach napiszę nieco niżej.

Wyszukiwarka, oprócz optymalizacji SEO, bierze pod uwagę linki z innych serwisów prowadzące do Twojego.

Optymalizację SEO wykonuje się zwykle przed rozpoczęciem pozycjonowania, ponieważ niezoptymalizowany serwis będzie się pozycjonował dłużej i trudniej.  Nie musisz jednak martwić się, że optymalizacja musi być idealna – zwykle wystarczy, że będzie dobra. Resztę środków lepiej przeznaczyć na linkowanie serwisu. Dlaczego? Ponieważ linki mają zwykle większy wpływ na pozycje strony niż optymalizacja. To jest ważne zwłaszcza, jeśli masz ograniczony budżet – zrób optymalizację na poziomie dobrym i nie dopieszczaj więcej – zamiast tego linkuj.

Pozycjonowanie może mieć wpływ na widoczność firmy w Mapy Google (Google Moja Firma)

Jeśli chcesz, żeby Twoja firma była widoczna na Mapach Google (to bardzo dobry pomysł zwłaszcza dla firm o zasięgu lokalnym!), to pozycjonowanie też może Ci pomóc.

Wyszukiwarka Google, ustawiając firmy na Mapach w wynikach wyszukiwania, bierze pod uwagę szereg czynników. Jednym z nich może być to, jak dużo innych serwisów linkuje do konkretnej strony. Im więcej – tym strona może się pojawiać wyżej.

Tematem promowania firmy w Mapach Google zajmiemy się w innym wpisie, na razie zapamiętaj tylko tyle, że pozycjonowana strona ma większe szansę na lepsze pozycje także na Mapach Google.

Widoczność Twoich zdjęć w Google

Jeśli sprzedajesz coś, co internauci kupują na podstawie wyglądu (na przykład masz sklep internetowy z odzieżą), to możesz zdobyć więcej odwiedzin z Google, jeśli zdjęcia Twoich produktów będą pojawiały się w Google Grafika.

A żeby zdjęcia się tam pojawiały, trzeba je odpowiednio zoptymalizować, ale także – zwykle wspomóc pozycjonowaniem. Bez pozycjonowania zdjęcia będą się po prostu wyświetlały niżej, więc mniej osób do nich dotrze.

Na czym polega pozycjonowanie w Google?

Na zdobywaniu linków (odnośników) z innych serwisów do Twojego. Na przykład, jeśli umieszczę link do wpisu o efektywnej pracy w domu, to – w uproszczeniu – pozycjonuję odrobinę podlinkowany artykuł, ale też i cały blog na którym ten artykuł się znajduje.

Jednak link linkowi nierówny, a do tego linkując nieodpowiednio można uzyskać efekt odwrotny od zamierzonego – czyli pogorszyć pozycje serwisu lub sprawić, że Google całkowicie usunie go z wyników wyszukiwania (raczej w skrajnych przypadkach).

Linki mają różną „moc” pozycjonowania. Które linki są lepsze od innych?

Najlepsze są linki z serwisów:

  • tematycznie podobnych do tego, który pozycjonujesz, np. prowadzisz sklep akwarystyczny, a bloger piszący o akwarystyce umieszcza w swoim wpisie link do produktu z Twojej oferty
  • wartościowych i „mocnych” – tu sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ trudno „na oko”, bez odpowiedniej wiedzy ocenić, czy dany serwis jest mocny, to znaczy czy umieszczony na nim link będzie pozycjonował mocno czy słabo. Na pewno warto zwrócić uwagę na to, czy ten serwis jest zadbany i posiada unikalną, wartościową treść – to pierwszy krok. Ale to nie wszystko – dobrze byłoby też przeprowadzić choćby podstawową analizę parametrów technicznych serwisu. Co prawdopodobnie opiszę w jakiejś formie na tym blogu 🙂

Jak długo trwa pozycjonowanie? Kiedy moja strona dostanie się do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania?

Na efekty pozycjonowania zwykle trzeba poczekać od kilku tygodni (np. 2-4) do nawet kilku miesięcy. Wszystko zależy od tego, jak bardzo konkurencyjna jest Twoja branża (jak bardzo konkurencyjne są frazy, na które się pozycjonujesz) i jak dobre linki zdobywasz.

Możesz pozycjonować serwis z mniejszym budżetem (a czasami nawet prawie bezpłatnie, wkładając w to głównie swój czas), ale wtedy na efekty trzeba czekać dłużej, a czasem w ogóle nie uzyskasz spodziewanych efektów – branża będzie na tyle konkurencyjna, że bez większych nakładów pieniężnych Twoja strona internetowa nie ujrzy światła pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania 😉

Dlatego znacznie lepiej jest przeznaczyć choćby kilkaset złotych (zaczynając nawet od 200-300 złotych miesięcznie) na wypozycjonowanie serwisu. Obserwując na bieżąco efekty zdobywania linków, możesz ten budżet modyfikować.

Dodaj komentarz

Strony i reszta