Profesjonalny sklep internetowy – jak powinien być zbudowany?

Jakie funkcjonalności powinien posiadać profesjonalny sklep internetowy, aby klienci chcieli robić w nim zakupy?

Czym jest profesjonalny sklep internetowy?

Nie jest to na pewno sklep ładny. Bo choć ładny wygląd sklepu może mu dodawać wiarygodności, to w „profesjonalnym” chodzi o coś dużo więcej: o wszystkie doświadczenia internauty, jakie ma z danym sklepem. A nikt nie korzysta ze sklepów internetowych po to, żeby obejrzeć oprawę graficzną.

Dlatego uważam, że profesjonalny sklep internetowy to taki, który dba o cały proces zakupowy klienta od pierwszej jego wizyty, ale także dba o to, żeby sklep miał jak największe szanse przynosić zyski właścicielowi.

Nie da się tego uzyskać tworząc sklep byle jak i nie inwestując w odpowiednie narzędzia marketingowe.

Nie da się tego uzyskać nie znając się zupełnie na tym, jak sklep działa i jak działa marketing internetowy.

Ale w tym artykule właśnie o tym sobie opowiemy.

Jakie elementy powinny się znaleźć w profesjonalnym sklepie internetowym?

Nie uważam, że aby stworzyć profesjonalny sklep internetowy, potrzebujemy wydać jak najwięcej pieniędzy i kupić wszystko, co najdroższe. Można bowiem stworzyć relatywnie prosty sklep internetowy, który w profesjonalny sposób obsługuje swoich klientów.

Przeczytaj więcej: Jak stworzyć profesjonalny sklep internetowy?

Oprawa graficzna sklepu internetowego

Z badań, przeprowadzonych między innymi przez Google, wynika jasno: internauci oceniają odwiedzane serwisy internetowe już w od pierwszej sekundy: pierwsze wrażenie powstaje już w ciągu 50 milisekund od ujrzenia oprawy graficznej sklepu!

Oznacza to, że internauta wyrabia sobie pierwszą opinię o sklepie jeszcze zanim zobaczy ofertę!

A pierwsze wrażenie wpływa na jego pierwszą decyzję: zostaję czy wychodzę. Tak, internauci opuszczają serwisy internetowe (nie tylko sklepy) już po pierwszych sekundach odwiedzin. Tak ważne jest pierwsze wrażenie!

Wspomniane badanie odkryło jeszcze jedną rzecz: oprawa graficzna musi posiadać dwie cechy, aby internauci ocenili ją pozytywnie:

  • niską złożoność wizualną, czyli czytelność
  • prototypowość, wzrorcowość, czyli wygląd typowy dla branży, w której działa sklep

Zauważ: nie ma tu mowy o tym, że oprawa graficzna sklepu powinna być „profesjonalna” – bo co to konkretnie znaczy, skoro każdy ma inny gust?

Te dwie cechy – wzorcowość i niska złożoność wizualna – dają efekt o jaki nam chodzi: internauta nastawia się pozytywnie do sklepu, który właśnie odwiedził i „daje mu szansę”: nie wychodzi od razu, tylko zagłębia się w ofertę.

Bingo! Pierwszy krok zrobiony!

Przeczytaj więcej: Jak powinna wyglądać Twoja strona www/sklep? Odpowiadają badania

Jak wdrożyć profesjonalną oprawę graficzną w sklepie internetowym?

Zawsze masz dwie możliwości:

  • użyć profesjonalnego motywu graficznego lub
  • zlecić stworzenie profesjonalnej oprawy graficznej specjalnie dla Ciebie

Ta pierwsza opcja, wyraźnie tańsza, wydaje się często mało profesjonalna – w końcu to gotowiec i nie kosztuje dużo. Ale gdy przypomnimy sobie, że chcemy uzyskać typowość dla danej branży i czytelność – może się okazać, że motyw graficzny będzie w zupełności wystarczający.

Jednolita oprawa wizualna całego marketingu sklepu i efekt czystej ekspozycji

Profesjonalna oprawa wizualna sklepu internetowego to dużo, ale nie wszystko. Jeśli zależy Ci na profesjonalnym wizerunku Twojego sklepu, zadbaj o jednolitą oprawę wizualną całego marketingu: reklam, emaili w newsletterze, fanpage’a i innych profili, itp.

Dzięki jednolitej oprawie wizualnej, zwiększysz wiarygodność swojego sklepu; dzieje się to dzięki tzw. efektowi czystej ekspozycji (lub efektowi samej ekspozycji – mere exposure effect) – jako ludzie zmieniamy nastawienie na bardziej pozytywne do tych bodźców, z którymi mamy częściej do czynienia. Inaczej mówiąc: oswajamy się z rzeczami/markami/komunikatami, a oswojone wydają nam się mniej zagrażające, przez co bardziej im ufamy.

Jednolita oprawa graficzna spowoduje, że internauta będzie miał częstszy kontakt z Twoją marką – logiem, kolorami, kształtami, itp. Samo logo to za mało, ale logo z jednolitą oprawą graficzną – to właśnie to, czego potrzebuje profesjonalny sklep internetowy.

Szybkość działania sklepu – niech internauci nie rezygnują z odwiedzin

Jeśli sklep internetowy działa wolno, część internautów zniecierpliwi się i zrezygnuje z dalszych odwiedzin – czyli sklep straci potencjalnego klienta. To jedna z technicznych rzeczy, które odróżniają profesjonalne sklepy internetowe od zupełnie amatorskich, wykonanych przez kogoś bez doświadczenia: sklepy profesjonalne wczytują się w szybkim tempie, a jeśli masz na to budżet budżet – nawet bardzo szybko.

Na szybkość wczytywania się sklepu wpływa wiele czynników:

  • hosting – szybki hosting jest ważny nawet dla niedużego sklepu internetowego. Małym sklepom polecamy zwykle ten hosting (kosztuje 100-200 zł rocznie). Im większy sklep, tym większy hosting jest potrzebny – nawet taki, który kosztuje np. kilkaset złotych miesięcznie
  • odpowiednia techniczna budowa i optymalizacja sklepu – chociaż oprogramowanie takie jak WordPress+Woocommerce jest w dużej mierze bezpłatne, to trzeba się umieć z nim obchodzić i zbudować sklep tak, żeby działał szybko. Nie wystarczy „wyklikać” sklepu bez odpowiedniej wiedzy – trzeba podejść do tego profesjonalnie
  • oprawa graficzna – gotowe motywy graficzne działają często nieco wolniej niż oprawa graficzna stworzona dla konkretnego sklepu internetowego
  • optymalizacja grafik, na przykład zdjęć produktów w sklepie – zanim zdjęcie trafi na stronę sklepu, trzeba je odpowiednio przygotować do publikacji w internecie: skadrować, zmniejszyć jego rozmiary, skompresować, dobrać odpowiedni format pliku. W ten sposób możesz przyspieszyć wczytywanie się zdjęcia nawet o ponad 90%!

Nie chodzi o to, żeby Twój sklep wczytywał się idealnie, bo błyskawiczne wczytywanie jest dość drogie do wdrożenia. Ważne natomiast, żeby wczytywał się dość dobrze – to w wielu przypadkach wystarczy.

Więcej o szybkości działania sklepów i stron (i dlaczego jest ona ważna) przeczytasz w tym wpisie.

Stabilność działania czyli hosting i infekcje wirusowe

Jeśli Twój sklep internetowy działa na Twoim hostingu, musisz regularnie dbać o aktualizacje oprogramowania. W przeciwnym razie sklep prędzej czy później padnie ofiarą ataku wirusa – a taki atak może go nawet unieruchomić.

Ten problem w zasadzie nie występuje, gdy masz sklep zbudowany na bazie platformy sklepowej – opisałem to we wpisie Oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych w modelu SaaS. Jak stworzyć e-sklep?

Aby sklep nie przestał nagle działać, ważny jest też odpowiedni, profesjonalny hosting. Najtańsze hostingi nie nadają się do zastosowań profesjonalnych, ale nie nabierz się też na oferty zbyt drogie; jest wiele znanych marek hostingowych, które mają relatywnie wysokie ceny, ale ich oferta nie należy do najlepszych.

Aby znaleźć profesjonalny hosting, warto popytać na grupach facebookowych albo kogoś doświadczonego: poznamy takie marki jak Atthost (polecany przez nas), The Camels, Hekko i wiele innych. Marki niekoniecznie duże, ale profesjonalnie podchodzące do hostowania stron www i sklepów internetowych.

Przyjazny proces zakupowy

Wygoda zakupów w sklepie internetowym może nie jest najważniejszym czynnikiem zwiększającym przychody, ale na pewno jest jednym z tych, o których nie należy zapomnieć. Internauta, który nie będzie mógł odnaleźć się w naszym sklepie – prawdopodobnie zrezygnuje z zakupów! A pamiętajmy, że internauci mają różny poziom doświadczenia i wiedzy o zakupach online – coś, co dla nas jest proste, dla kogoś innego może być znacznie trudniejsze.

Łatwy dostęp do informacji ważnych dla internauty

Dla przykładu: jeśli internauta nie znajdzie informacji o kosztach i terminach wysyłki, może zrezygnować z zakupów. Czy wiesz, że duże koszty przesyłki są jednym z głównych powodów porzucania koszyków przez internautów? Jeśli koszty przesyłki pokażemy dopiero na końcu procesu zakupowego, nie dziwmy się, że internauci mogą się poczuć zaskoczeni – i nie dokończyć zamówienia.

Nie każ internautom domyślać się

Wszystkie informacje, których może chcieć internauta, powinny być dla niego dostępne:

  • koszt i termin wysyłki
  • możliwe sposoby płatności
  • warunki zwrotów i reklamacji
  • czytelne, szczegółowe zdjęcia produktów
  • szczegółowe opisy produktów
  • łatwy kontakt z obsługą sklepu, w tym czat i/lub telefon
  • itp.

Udostępnienie tych informacji sprawia, że sklep staje się bardziej wiarygodny (internauci będą mniej się obawiać robić w nim zakupy), a także – ułatwia proces zakupowy. A im ten proces łatwiejszy, tym więcej sfinalizowanych transakcji!

Marketing sklepu internetowego: coś więcej niż robi wielu

Czy zauważyłeś, że większość liczących się, profesjonalnych sklepów internetowych używa wielu narzędzi marketingowych, a te małe sklepy – używają ich niewielu? Dla przykładu:

  • blog lub aktualności – generują większy ruch z wyszukiwarki Google, a także sklep ma treści, które może wysyłać w newsletterze. Więcej o tym, co może dać Ci prowadzenie bloga, przeczytasz tutaj
  • newsletter – pozwala Ci za darmo lub prawie za darmo kontaktować się z osobami, które już raz Ci zaufały. Nie musisz tworzyć kampanii reklamowej np. na Facebooku od nowa. Więcej o tym, co może dać Ci newsletter, przeczytasz tutaj
  • czat – usprawnia obsługę klienta, sprawia, że internauta może od razu dopytać o szczegóły oferty, a przez to – zwiększa szansę na to, że internauta zamówi
  • landingi do kampanii reklamowych – czyli strony lądowania, które potrafią zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej. Więcej o tym, jak wykorzystywać landingi, przeczytasz tutaj
Małe sklepy często nie korzystają z tego typu narzędzi uważając, że są one tylko niepotrzebnym kosztem („teraz tego nie potrzebujemy”). Tymczasem profesjonalne sklepy internetowe wiedzą, że takie narzędzia to nie koszt – to coś, co zwiększa skuteczność sprzedażową sklepu internetowego!

Optymalizacja SEO sklepu internetowego

Sklep sam w sobie prawdopodobnie nie zdobędzie ruchu z wyszukiwarki Google, a jest ona jednym z najlepszych kanałów reklamowych. Aby zdobyć ruch w sklepie, należy:

  • wykonać optymalizację SEO (znów – techniczna praca!)
  • wykonać pozycjonowanie

Sama optymalizacja, jeżeli zostanie wykonana profesjonalnie, może Ci już zapewnić nieco ruchu z wyszukiwarki. Pozycjonowanie natomiast ten ruch zwiększy, ale nie wykonuje się pozycjonowania, jeśli najpierw nie została wykonana optymalizacja sklepu.

Szybkość wysyłki i niska cena

Warunki wysyłki towaru to jeden z podstawowych czynników wpływających na decyzję o zakupie. Im niższa cena i czas wysyłki, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta złoży zamówienie. Dlatego każdy profesjonalny sklep internetowy oferuje możliwie najlepsze warunki, jakie może zdobyć dla swoich klientów. Jeśli Twój sklep jest nowy, to firmy kurierskie prawdopodobnie nie zaoferują Ci tak dobrych warunków jak większym sklepom. Pozostaje Ci więc te warunki sobie wypracować – zdobywać więcej klientów (na przykład wspaniałymi cenami lub profesjonalną obsługą zamówień) i spróbować za jakiś czas renegocjować warunki z kurierami.

Szybki, profesjonalny kontakt ze sklepem

Szybki kontakt to coś, co jest raczej łatwe do wykonania technicznego – dlatego koniecznie powinieneś to wdrożyć, jeśli zależy Ci, aby Twój sklep był jak najbardziej profesjonalny.

Dodaj komentarz