Responsywne strony internetowe – co to jest i co mogą Ci dać?

Responsywne strony WWW nie tylko są łatwiejsze w przeglądaniu dla internautów (co może przełożyć się na zyski firmy), ale też… potrafią wyżej wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google, czyli gwarantują nam większy ruch. Jak to się dzieje? Czy każda strona internetowa powinna być responsywna?

Co to znaczy „responsywna”?

Strona responsywna to taka strona, która dobrze wyświetla się zarówno na komputerach stacjonarnych i laptopach, jak i na mniejszych urządzeniach: tabletach i smartfonach. Jej rozmiar „inteligentnie” dopasowuje się do wyświetlacza, na jakim jest oglądana. Najlepiej pokazać to na przykładzie.

Nasza przykładowa strona WWW oglądana na dużym ekranie, np. na laptopie wygląda tak:

Jeśli nie jest responsywna, na smartfonie będzie wyglądała tak:

lub tak:

Żeby cokolwiek przeczytać, musimy ją sobie powiększyć, a to wiąże się z ciągłym przewijaniem jej na boki. Taka sytuacja znacznie zmniejsza komfort oglądania serwisu.

Natomiast strona responsywna wygląda na smartfonie tak:

Mówiąc krótko, zwęziła się, jej elementy ułożyły się jeden pod drugim, dzięki czemu aby ją oglądać wystarczy przewijać palcem w dół. To zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie.

Czy responsywne strony internetowe gwarantują większy ruch z Google (czyli więcej potencjalnych klientów)?

Tak i nie ;).

2015 rok był rokiem dość szczególnym. 21.04.2015 roku Google ogłosiło na swoim blogu, że wyszukiwarka będzie brała pod uwagę, czy strona jest responsywna czy nie. Będzie to jeden z tzw. czynników rankingowych – wpłynie (a raczej: już wpływa) on na pozycje serwisu w Google. Ale – tylko w przypadku wyszukiwania na smartfonie.

Mówiąc prościej, jeśli użytkownik korzysta z Google na telefonie, to wyszukiwarka wyżej ustawia responsywne strony internetowe. Jeśli natomiast internauta korzysta z Sieci na komputerze/laptopie, wtedy nie ma różnicy czy strona jest responsywna czy nie.

Wpis na blogu Google, o którym mowa powyżej, znajduje się tu.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches [podkreślenie moje – M.K.] in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

W dość luźnym tłumaczeniu:

Zaczynając od 21. kwietnia 2015 roku, przyjazność dla urządzeń mobilnych będzie miała większe znaczenie jako czynnik rankingowy. Ta zmiana będzie dotyczyła wyszukiwań na urządzeniach mobilnych [podkreślenie moje – M.K.]  we wszystkich językach na świecie i będzie miała znaczący wpływ na nasze wyniki wyszukiwania. Co za tym idzie, użytkownicy będą częściej otrzymywali trafne, wysokiej jakości wyniki wyszukiwania, które są dopasowane do urządzeń, jakich w danym momencie używają.

Potrzebujesz strony responsywnej?

Zerknij na  naszą ofertę.

Czy Twoja strona WWW jest responsywna? Sprawdź

Google udostępniło bezpłatne narzędzie do testowania stron WWW: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ Wpisz adres swojej strony i zobacz, czy jest dopasowana do urządzeń mobilnych.

Dodaj komentarz

Strony i reszta