Społeczny dowód słuszności, czyli internauta patrzy, co zrobili inni. A potem ich naśladuje

Decyzje innych ludzi są dla nas ważną informacją podczas podejmowania decyzji, również zakupowych. Firma, z której oferty korzysta wielu klientów (i to widać) zdobędzie kolejnych klientów łatwiej niż ta, o której popularności trudno cokolwiek powiedzieć.

Oferta, która zdobywa klientów szybciej

W książce „Efekt wirusowy w biznesie” autor pisze o sześciu czynnikach, które powodują, że jedne informacje, produkty, oferty są bardziej „wirusowe” niż inne: że szybciej i skuteczniej się rozprzestrzeniają. Jednym z tych sześciu czynników jest jawność: ludzie muszą widzieć, co robią inni, żeby mogli ich naśladować:

„Kiedy trudno dostrzec, co robią inni, trudno jest ich naśladować. A zatem określone zachowanie musi być jawne, aby naśladowanie go było łatwiejsze. Dlatego najważniejszym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu popularności produktów jest publiczne ich prezentowanie. Gdy coś się pokazuje, zawsze dobrze rokuje. […]

Naśladujemy częściowo dlatego, że wybory, jakich dokonali inni, są dla nas źródłem informacji. [..] Aby rozwiać wątpliwości, często patrzymy na to, co robią inni i postępujemy podobnie. Zakładamy, że jeśli inni to robią, musi to być dobry pomysł, gdyż prawdopodobnie wiedzą więcej od nas.”

„Efekt wirusowy w biznesie” Jonah Berger

A jak silny jest jest mechanizm wpływu społecznego? Autor przytacza wiele przykładów, w tym taki:

„Weźmy taki przykład – uliczny bar Halal Chicken and Gyro w Nowym Jorku; można tam dostać smaczne dania z kurczaka i jagnięciny z dodatkiem lekko przyprawionego ryżu i chlebka pita. W rankingu opublikowanym w magazynie „New York” Halal Chicken and Gyro znalazł się wśród dwudziestu najlepszych barów ulicznych w mieście, i teraz w kolejce po dobre i niedrogie dania trzeba stać nawet godzinę. W niektórych porach dnia ogonek sięga aż do następnej przecznicy.

[…] ci sami właściciele otworzyli niemal identyczny bar uliczny o nazwie Halal Guys po drugiej stronie ulicy. Serwują to samo jedzenie, mają to samo logo na opakowaniach, krótko mówiąc – oferują ten sam produkt. A kolejki nie ma. Bar Halal Guys nigdy nie zyskał tylu wielbicieli, co jego pierwowzór. Dlaczego?

Zadziałała reguła społecznego dowodu słuszności. Klienci zakładają, że im dłuższa kolejka, tym smaczniejsze musi być jedzenie.”

„Efekt wirusowy w biznesie” Jonah Berger
Od 2010 roku tworzy strony internetowe jako freelancer. W latach 2020-2024 pracował w software house'ach jako front-end developer z WordPressem. Współzałożyciel marki Strony i reszta.

autor posta: Michał Krawczykowski