Google Analytics – bezpłatne statystyki oglądalności strony/sklepu

Google Analytics jest jednym z bezpłatnych narzędzi, jakie powinny być wykorzystywane przez każdą firmową stronę www i sklep internetowy. Zobacz, w jaki sposób pomoże Ci rozwijać Twoją działalność.

Zobacz, ilu internautów odwiedziło Twój serwis – i duuużo więcej informacji

Google Analytics kojarzy się zwykle z systemem do mierzenia, ile osób weszło na stronę www lub sklep. Tymczasem jest to system dający znacznie więcej informacji, niż możesz się spodziewać, jeśli nie miałeś z tym systemem do czynienia.

strona główna GA
Fragment strony głównej systemu GA

Oto kilka rodzajów informacji, które poznasz, gdy zainstalujesz w swoim serwisie bezpłatne Google Analytics.

Jakie informacje pokazuje Google Analytics?

Zaznaczam, że to bardzo skrótowe opisy, ponieważ o każdej z poniższych sekcji można długo się rozpisywać.

Ile czasu odwiedzający spędzili na Twojej firmowej stronie lub w Twoim sklepie?

Google Analytics pokazuje, jak długo internauci spędzili na każdej podstronie Twojego serwisu. Możesz się dowiedzieć, które materiały na stronie interesują ich najbardziej.

Jakie jest źródło ruchu na Twojej stronie/w sklepie?

Analytics pokazuje, z jakiego serwisu przyszli do Ciebie odwiedzający lub jaki procent z nich to tzw. wizyty bezpośrednie – po wpisaniu adresu Twojej strony od razu do przeglądarki.

Dzięki tym danym dowiesz się, czy Twoje działania np. na Facebooku przynoszą efekty w postaci odwiedzin na stronie, czy w sklepie internetowym albo czy pozycjonowanie w Google rzeczywiście ściąga ruch do Twojego serwisu.

Raport „Pozyskiwanie” w Google Analytics. Organic Search oznacza ruch z wyszukiwarki Google (ale nie z płatnych reklam), Social to media społecznościowe ogółem, Direct to odwiedziny bezpośrednie (po wpisaniu adresu strony do przeglądarki).

Jakie treści oglądają odwiedzający?

Kupujesz reklamę w Internecie, ale klienci nie dzwonią? Może nie są zainteresowani, więc… nie odwiedzają działu Kontakt na Twojej firmowej stronie? Warto to sprawdzić, a bez problemu zrobisz to w GA.

Kim są osoby odwiedzające Twoją stronę lub sklep?

Wiek, płeć, zainteresowania, wspomniane już miejsce pobytu (także kraj pochodzenia) – takie informacje pokazuje Google Analytics. Co ważne, dane te można anonimizować, zanim trafią do Twojego panelu GA, co jest ważne w dobie RODO (nie są to już dane osobowe, bo nie jesteś w stanie ustalić, kim konkretnie byli ci ludzie – nie masz choćby ich adresu IP).

…i wiele więcej

To tak naprawdę tylko ułamek możliwości systemu Google Analytics.

Załóż bezpłatne konto Google Analytics

Aby korzystać z GA, potrzebujesz konta Google, najlepiej firmowego (to znaczy: takiego, które nie jest Twoim prywatnym). Tak jest, według mnie, praktyczniej.
Konto Google Analytics aktywujesz tutaj.

Po aktywacji trzeba jeszcze zintegrować Google Analytics ze stroną/sklepem, aby program mógł odbierać dane z Twojego serwisu, ale to opiszę innym razem, bo jest tu trochę rzeczy, które trzeba opisać (na przykład warto użyć Google Tag Managera).

4.5/5

Dodaj komentarz