Ten wpis jest częścią akcji

Zakładasz firmę w 2020 roku? Oto wiedza, która będzie Ci potrzebna

Wszystkie wpisy z tej akcji znajdziesz tutaj.

Szybkość strony internetowej – dlaczego jest ważna i jak wpływa na Twoją firmę?

Szybkość ładowania strony internetowej (lub sklepu internetowego, bloga lub dowolnego innego serwisu) to czas, jaki internauta musi poczekać aż będzie mógł korzystać z serwisu, na który właśnie wszedł. Czas ładowania strony jest zależny od wielu czynników i ma mniejszy lub większy wpływ na wiele rzeczy, głównie na… skuteczność reklamową strony www. Długi czas ładowania może bowiem zniechęcać internautów do odwiedzin, a także na przykład skutkować niższymi pozycjami serwisu w wyszukiwarce Google.

Dlaczego szybkie ładowanie stron i sklepów jest ważne?

Aaaale po kolei. Przyjrzyjmy się, dlaczego czas ładowania strony jest ważny.

Internauci są niecierpliwi i nie lubią czekać na wczytanie się strony

Im dłużej wczytuje się strona, tym więcej osób nie poczeka – tylko ją opuści. Widać to dobrze na tym wykresie pochodzącym z badania Kissmetrics:

Cztery sekundy wczytywania strony internetowej skutkują opuszczeniem serwisu przez 25% osób

Takich badań jest więcej, a ogólny wniosek z nich jest następujący: szybkość strony/sklepu ma wpływ na sprzedaż.

Skuteczność kampanii reklamowej może być mniejsza, skoro internauci zrezygnują z odwiedzin serwisu

Jeśli internauta kliknął w Twoją reklamę, ale zrezygnował z odwiedzin serwisu przez długie ładowanie – płacisz za reklamę, ale nie docierasz do internauty. Dotyczy to w zasadzie każdej kampanii reklamowej w internecie.

Szybkie serwisy są wyświetlane wyżej w wynikach wyszukiwania Google

Szybkość ładowania strony ma też wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Inaczej mówiąc, szybsze strony zdobywają większy ruch z Google.  Kilka lat temu potwierdziło ten fakt samo Google, a potem dodało taką samą informację jeśli chodzi o strony mobilne.

Szybkość nie jest głównym i najważniejszym czynnikiem w pozycjonowaniu serwisu, ale warto o nim pamiętać, jeśli zależy Ci na ruchu z wyszukiwarki.

Szybkość strony ma wpływ na pozycje w wyszukiwarce tylko do pewnego stopnia. Więcej na ten temat przeczytasz pod koniec tego wpisu.

Szybkie strony są bardziej  promowane nawet na… Facebooku

…o czym poinformował w 2017 roku sam Facebook. Jeśli Twój post na Facebooku linkuje do Twojego serwisu, który jest szybki, post będzie bardziej promowany przez algorytm Facebooka.

Szybsze strony lądowania mają wpływ na koszt i skuteczność kampanii reklamowej w Google Ads

System reklamowy Google Ads (dawniej Google Adwords) bierze pod uwagę jakość strony, którą reklamujesz. Jeśli promujesz jakościową stronę, (w tym taką, która się szybko ładuje), możesz liczyć na lepszy tzw. Quality Score, który przełoży się na niższy koszt kampanii.

Od czego zależy szybkość ładowania strony lub sklepu?

Szybkość ładowania zależy od wielu czynników, które mają różny (mniejszy lub większy) wpływ na to, ile czasu internauta musi poczekać.

Optymalizacja obrazów

Obrazy na stronach www są jednym z najcięższych elementów, który musi się wczytać. Dlatego każdy obraz, przed umieszczeniem go na stronie lub w sklepie, powinien zostać odpowiednio przygotowany do publikacji w Sieci:

  • przykadrowany, aby usunąć niepotrzebne elementy np. zdjęcia
  • skompresowany
  • zapisany w odpowiednim formacie

Wykonując powyższe czynności, możemy zmienić rozmiar obrazu nawet o 90%, przy niemal zmienionej jakości grafiki.

Przeczytaj też: Jak zwiększyć ilość klientów dzięki zdjęciom na stronie internetowej? (badania)

Nowsza wersja języka PHP na serwerze

PHP jest językiem, w którym napisane większość stron internetowych, blogów i sklepów. Nowsze wersje języka, zaczynając od 7.0, działają szybciej niż ich poprzednicy.

Jak wykorzystać ten fakt? Wybierz hosting, który umożliwia korzystanie z wersji 7.0 lub wyższej PHP. Wiele hostingów umieszcza ten fakt w swojej ofercie.

Atthost - PHP w wersji od 7.0 wzwyż
My zwykle polecamy klientom Atthost.pl, który oferuje między innymi nowe wersje języka PHP wpływające na szybkość serwisu

Certyfikat SSL i protokół HTTPS

Certyfikat SSL potrzebuje do działania protokołu HTTPS, a ten, tak się szczęśliwie dla nas składa, przyspiesza wczytywanie się strony w porównaniu z protokołem HTTP. Możesz to nawet zobaczyć na własne oczy:

Na stronie http://www.httpvshttps.com/ porównasz, jak długo wczytują się ikonki za pomocą protokołu HTTP w porównaniu z protokołem HTTPS

 

To jeden z powodów, dla którego nawet na mikro stronie www warto wdrożyć certyfikat SSL.

Odpowiedni serwer (hosting)

To, na jakim serwerze/hostingu umieścisz swoją stronę www czy sklep, będzie miało wpływ na szybkość ładowania. Dlatego bezpłatne lub bardzo tanie hostingi nie nadają się do zastosowań profesjonalnych: jeśli tworzysz stronę www firmy lub sklep internetowy, skorzystaj z dobrej jakości hostingu, który nawet nie musi być bardzo drogi. My polecamy naszym klientom zwykle Atthost.pl.

To, na jakim serwerze/hostingu umieścisz swoją stronę www czy sklep, będzie miało wpływ na szybkość ładowania.

Ilość funkcjonalności i integracji na stronie. Wtyczki

Moduł Facebooka, integracja z Instagramem, czat, okienko szybkiego oddzwaniania… – te i inne widety na stronie również wpływają na jej szybkość ładowania się.

Zresztą, te dodatkowe funkcjonalności są jednym z powodów, dla których nie zawsze jest możliwe przyspieszenie strony do takiego poziomu, jaki życzy sobie klient. Po prostu czasami konieczna byłaby rezygnacja choćby z części takich rozszerzeń, a to nie zawsze jest możliwe (czytaj: właściciel strony sobie tego nie życzy ;)).

Wtyczki do takiego choćby WordPressa też potrafią wpływać na szybkość serwisu, dlatego instalowanie ich jak popadnie nie jest najlepszym pomysłem. To, że można jakąś wtyczkę mieć za darmo, wcale nie znaczy, że trzeba ją instalować. Czasem warto poszukać  szybszych alternatyw.

Ilość kodu HTML, CSS i JavaScript

Strony www, blogi i sklepy internetowe składają się głównie z kodu HTML, CSS i JavaScript.

Motywy graficzne stron www, na przykład do popularnego WordPressa, są  często przeładowane kodem: to znaczy aby motyw działał, musi się wczytać relatywnie dużo kodu. Te motywy są tak tworzone, aby dać użytkownikowi możliwość zbudowania prawie dowolnej strony www, ale często kosztem szybkości wczytywania.

Co warto zrobić?

  • nie kupować motywów-kombajnów, z cała masą funkcjonalności
  • przyspieszyć serwis za pomocą odpowiednich wtyczek do WordPressa czy innego serwisu CMS
  • nie używać wszystkich efektownych funkcjonalności, jakie oferuje dany motyw. Animacje, slajdery i inne interaktywne elementy, źle zastosowane, mogą zmniejszać skuteczność sprzedażową serwisu – podobają się głównie właścicielowi strony („Łał! Ale mam świetną stronę!”), ale internautom, którzy muszą czekać na wczytanie się serwisu – raczej nie
  • i najmniej praktyczna porada: nauczyć się, jak optymalizować budowę własnej strony www i jej treści, aby poprawić wczytywanie serwisu (będę na ten temat pisał na yym blogu)

Długość podstrony (długość treści)

Im dłuższa jest konkretna podstrona, na którą wchodzi internauta, tym dłużej będzie się wczytywać. Jeśli piszesz na przykład dłuuuugie wpisy, warto zastanowić się nad podzieleniem ich na kawałki.

Przyznam, że ten punkt przyszedł mi o głowy po opublikowaniu jednego z wpisów w niniejszym serwisie 🙂 Oprócz treści, miał sporo obrazków, więc całość ładowała się dość długo. W momencie gdy to piszę, jeszcze tamtego długiego wpisu nie podzieliłem, ale czeka go ten los na pewno.

Jak bardzo trzeba optymalizować szybkość strony/sklepu?

Mam do tej sprawy podejście praktyczne: strona powinna się ładować szybko, ale jeśli dopiero zaczynasz rozwijanie firmy bądź kampanię reklamową – są ważniejsze sprawy, na których powinieneś się skupić.

Szybkość strony ma wpływ na wiele rzeczy, ale nigdzie nie jest kluczowym czynnikiem. Dlatego jeśli zadbasz o to, żeby była po prostu dobra (zamiast perfekcyjna), to w zupełności wystarczy. Jeśli rozwiniesz biznes do większych rozmiarów, przyjdzie czas na jej optymalizowanie.

Wcześniej pisałem, że Google zaczęło traktować szybkość strony jako czynnik rankingowy (czynnik, który ma wpływ na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania). Ale samo Google pisze jasno, że szybkość jest czynnikiem rankingowym tylko w przypadku najwolniejszych stron:

The “Speed Update,” as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries.

Inaczej mówiąc, jeśli Twój serwis działa dobrze ale nie idealnie – nie ma powodu do obaw.

Jeśli zadbasz o to, żeby strona/sklep były po prostu dobra (zamiast perfekcyjne), to może zupełności wystarczyć.

Wiele stron www i sklepów działa „tylko” przyzwoicie (pokażę Ci zaraz narzędzia do testowania, sprawdź samodzielnie strony konkurencji), a znam osobiście takie, które mają co najwyżej „kiepską”  szybkość – a firma i tak się rozwija i zarabia.

Podsumowując, szybkość wczytywania ma znaczenie tym większe, im większa jest Twoja firma. Jeśli zaczynasz, skup się lepiej na innych rzeczach, ale sprawdź, czy Twój serwis nie wczytuje się naprawdę długo – wtedy trzeba to poprawić od razu!

Jaki powinien być optymalny czas ładowania strony?

No dobrze – zapytasz. Ale jak szybko powinna wczytywać się strona www?

Optymalny czas ładowania strony to poniżej 3 lub 4 sekund, a im szybciej, tym lepiej.

Ale: liczy się czas postrzegany przez internautę, a nie czas pokazywany przez narzędzia do testowania

Narzędzia zobaczysz zaraz. Pokażą Ci one, ile sekund ładowała się Twoja strona www. Ale traktuj tę informację jako orientacyjną. Tak naprawdę liczy się to, żeby internauta nie musiał długo czekać. Liczy się jego odczucie, a nie konkretna liczba.

Jeśli więc Twoja strona jeszcze się ładuje, ale jest już funkcjonalna, to nie trzeba się zbytnio przejmować, że wczytywanie jeszcze trwa. W końcu internauta już z niej korzysta – czyli robi to, po co na nią przyszedł.

Pamiętaj: narzędzia to tylko narzędzia. Docelowo w temacie szybkości wczytywania liczy się to, co myśli człowiek, a nie program komputerowy.

Jeśli Twoja strona jeszcze się ładuje, ale jest już funkcjonalna, to nie trzeba się zbytnio przejmować, że wczytywanie jeszcze trwa.

Czy można zagwarantować, że strona będzie się wczytywała w ciągu określonej ilości sekund?

Jeśli masz na to odpowiedni budżet i nie przekombinujesz z funkcjonalnościami – w zasadzie tak. Jeśli dobierzesz szybki hosting/serwer i odpowiednio zbudujesz serwis (najlepiej nie na bazie gotowych motywów, najszybsze są strony pisane od zera dla konkretnego zamawiającego) – można uzyskać nawet najwyższe noty w różnych testach szybkości. Ale często koszty znacznie przewyższą korzyści i po prostu nie warto.

Jak sprawdzić szybkość strony internetowej?

No to co? Chcesz wykonać test szybkości?

Według mnie najważniejszy test szybkości ładowania strony wykonasz na oko. Otwórz ją najlepiej w przeglądarce, w której jeszcze nie była otwierana i sprawdź, czy musisz na nią długo czekać.

Zastanów się: gdybyś chciał na swojej stronie coś znaleźć jako potencjalny klient, czy byłoby to doświadczenie przyjemne czy raczej przypomni Ci się, że jesteś niecierpliwy?

Wykonaj taki sam test na telefonie. Albo na innym komputerze, najlepiej wolniejszym. Jak teraz strona się zachowuje?

Kilka narzędzi do testowania szybkości serwisu

Pagespeed Insights od Google – najpopularniejsze narzędzie i wcale nie takie najlepsze. Nie bardzo lubię patrzeć na ogólną ocenę pokazywaną przez ten serwis, ponieważ nie jest miarodajna.

Pingdom Website Speed Test – zanim uruchomisz test, ustaw w rozwijanym polu “Test from” lokalizację, która jest najbliżej miejsca, w którym teraz przebywasz.

GTmetrics – a tu najlepiej założyć bezpłatne konto przed uruchomieniem serwisu. Będziemy wtedy mogli wybrać więcej lokalizacji niż domyślna.

W takich testach ważna jest lokalizacja serwera, z jakiej są robione

Dlaczego?

Ponieważ to, skąd jest testowany Twój serwis, ma wpływ na wyniki. Strona zlokalizowana np. w serwerowni w Polsce szybciej wczyta się internaucie w Polsce niż np. w Stanach.

To też wskazówka Ciebie: jeśli kierujesz swój serwis głównie do Polaków mieszkających w Polsce, umieść stronę na hostingu w Polsce. Wspomniany wcześniej Atthost ma serwery w Olsztynie 🙂

Jak poprawić szybkość?

Przede wszystkim – zadbać o elementy, które opisałem wyżej. Bardziej szczegółowo o tym, jak przyspieszyć otwieranie się strony internetowej napiszę w innym miejscu.

Podsumowanie

Jak widzisz, szybkość wczytywania się serwisu jest ważna, ale trzeba zachować rozsądek; sama tylko szybkość strony nie rozwinie Ci firmy. Warto, aby Twoja strona czy sklep internetowy wczytywały się dobrze – ale nie musisz tu być perfekcjonistą, chyba, że prowadzisz bardzo duży serwis i każdy procent przychodów jest wart więcej niż koszt stworzenia i utrzymania bardzo szybkiego serwisu internetowego.

Dodaj komentarz

Subscribe to our newsletter

 
Strony i reszta